KECOH dengan kisah cinta tidak menjadi
antara Johan As’ari dan Lana Nordin. Saya hanya ketawa mendengar orang merungut
kenapalah Johan bercinta hangat-hangat tahi ayam je? Dia jumpa orang ini dua tiga hari, kemudian
putus dan sambung bercinta dengan orang lain pula dan kemudian putus lagi.
Semua ini adalah strategi pemasaran. Saya
lihat Johan bijak memasarkan dirinya. Yang nampak tak cerdik adalah orang di
luar sana. Yang benar-benar cerdik ialah Johan.
Lihatlah bagaimana dia berjaya memanipulasi
kisah hidupnya. Daripada percintaannya dengan Nabila Huda, dia kemudian mengaku
bercinta pula dengan Shila Amzah. Kemudian pula dengan Lana Nordin. Dan selepas
ini artis mana pula yang akan menjadi mangsa, kita tunggu dan lihat sahajalah.
Kalaulah esok, lusa timbul isu Johan As’ari
berkata dia nak kahwin dengan hantu kubur, kita jangan terkejut pula kerana itu
semua strategi yang disusunnya.
Bayangkan daripada segi nilai berita, Johan
berjaya mendapatkannya secara percuma dalam jumlah jutaan ringgit.
Sebagai contoh katakanlah satu laporan muka
surat penuh sesebuah akhbar yang menyiarkan kisah Johan, nilai iklannya ialah
RM8,000. Kalau dalam tempoh sebulan akhbar berkenaan menyiarkan empat kali
kisah cinta tak menjadinya itu, ia telah menelan belanja RM32,000.
Itu untuk sebuah akhbar. Kalau ada lima
akhbar, portal, majalah dan rancangan hiburan TV yang menyiarkan topik
berkenaan, tidakkah Johan mendapat nilai jutaan ringgit kos promosi percuma?
Sebab itulah saya kata Johan seorang yang
bijak. Dia tidak perlu mengeluarkan satu sen pun untuk mendapatkan publisiti
berbanding tauke bedak sejuk yang terpaksa buat pinjaman bank untuk membeli
iklan di akhbar, majalah atau televisyen.
Johan hanya menggunakan air liurnya sahaja
untuk mendapatkan publisiti dengan cara paling mudah.
Saya melibat bagaimana Johan berjaya
menggunakan pengaruh orang yang mempunyai nilai berita tinggi untuk meraih
populariti itu.
Dek kerana itulah seperti yang saya
katakan, kalau dia kata nak kahwin dengan hantu kubur pun selepas ini janganlah
percaya kerana itu semua strategi dia sahaja.
Johan berjaya memperdayakan orang-orang di
luar sana termasuklah pihak media bagaimana dia harus melakukan sesuatu agar
namanya sering menjadi bualan kerana ia adalah perkara penting yang seharunya dilakukan
oleh seseorang artis.
Ketika bilangan artis semakin bertambah,
golongan ini perlu bersaing untuk mengekalkan populariti masing-masing. Kalau
tidak... hancurlah kerjaya mereka.
Kejayaan seseorang dalam industri hiburan
di negara ini diukur berdasarkan populariti. Selagi mana mereka popular, selagi
itulah mereka akan disanjung walaupun kualiti lakonan mereka hancur lebur.
Tidak ramai orang bijak seperti Johan yang
melihat politik dalam dunia hiburan sememangnya perlu untuk kerap muncul dalam
media massa bagi mengekalkan nama.
Sebab itulah Johan tidak kisah walaupun apa
pun orang hendak kata gara-gara cinta hangat-hangat tahi ayam yang
dirancangnya.
Yang bodoh sekarang ialah mereka yang
terpengaruh dengan cerita bohong Johan itu.
No comments:
Post a Comment