26 April 2008

The Sun Kembali Menyerang Azalina



Terence Fernandez (kiri sekali)



Akhbar The Sun dilihat masih lagi tidak berputus asa dalam usaha mengaitkan Menteri Perlancongan, YB Datuk Seri Azalina Othman Said atas tuduhan menyalahgunakan kuasa semasa menerajui kementerian belia dan sukan. Apabila percubaan pertama gagal untuk menjatuhkan Azalina, mereka mencuba kembali dengan dengan percubaan yang kedua walaupun masih berkisar di atas cerita yang sama.

Di bawah artikel “Someone must answer for funds fiasco“ yang ditulis oleh Terence Fernandez ini, ia dilihat merupakan usaha terbaru akhbar tersebut menyerang kredibiliti Azalina. Setelah ‘panglima’ perang yang lalu tewas akibat ‘dibelasah’ teruk oleh golongan hawa yang dinaungi oleh Azalina, The Sun mencuba nasib dengan mempertaruhkan ‘panglima’ baru yang merupakan ketua wartawan di akhbar berkenaan.

Umum mengetahui, menteri yang terkenal sebagai seorang yang ‘workaholic’ ini, acapkali menjadi sasaran wartawan baik di media cetak mahupun golongan ‘bloggers’ yang mungkin kurang senang dengan kecemerlangan yang telah ditunjukkan selama ini.

Bermula dari awal karier beliau sebagai peneraju Puteri UMNO hinggalah ke hari ini, Azalina sering dikaitkan dengan pelbagai isu. Namun begitu, semua isu yang diketengahkan langsung tidak menghalang Azalina untuk terus memberikan perkhidmatan yang terbaik.

Isu-isu yang diutarakan bukan sahaja gagal melemahkan azamnya, malahan telah menjadikan menteri tersebut lebih bersemangat untuk berkhidmat kepada rakyat. Atas alasan itu, musuh-musuhnya semakin cemburu dan terpaksa berhempas-pulas dalam memikirkan wardah terbaik untuk menguburkan karier politik beliau.

Sebagai contoh sebelum ini, semasa di dalam Puteri, Azalina pernah dituduh menyelewangkan peruntukan yang disalurkan, kemudian timbul pula isu mengenai ‘lesbian’ dan yang terbaru isu yang dibangkitkan oleh akhbar The Sun.

Yang menariknya, The Sun telah mencuba sebelum ini namun setelah gagal, mereka bertindak untuk menyerangnya dari sudut yang lain pula. Terkini mereka cuba mempersoalkan akan kewajaran kementerian belia dan sukan meluluskan peruntukan sebanyak hampir RM 11 juta kepada Yayasan Kecergasan dan Sukan Wanita Malaysia (WSFFM).

Bukan itu sahaja Terence juga dilihat cuba melaga-lagakan Pengarah MSN, Datuk Zolkples Embong dengan Azalina. Mereka cuba memancing Zolkples agar termakan ‘umpan’ yang diberikan. Nawaitu mereka agar Pengarah MSN itu ‘membuka mulut’ sekaligus menyalahkan Azalina di dalam isu ini. Namun begitu, perangkap mereka setakat ini gagal untuk menarik minat Zolkples untuk turut serta.

Senjata Makan Tuan
Namun begitu isu yang cuba dibangkitkan itu dilihat agak longgar dan lemah untuk mengaitkan Azalina menyalahgunakan kedudukannya sebagai menteri

Pembaca yang bijak pasti dapat membaca ‘game’ yang cuba dimainkan oleh Terence ini. Andai diteliti artikel yang diterbitkan, pembaca pasti dapat merasakan ia penuh dengan sifat amarah dan ketidakpuasan hati penulis. Ia disebabkan, apabila melihat Nadeswaran yang juga merupakan kawan baiknya ‘dibelasah’ teruk oleh wakil-wakil dari yayasan sukan wanita yang menyangkal tuduhan liar yang dilaporkan sebelum ini.

Perasaan marahnya semakin membara apabila ada dikalangan rakan-rakan media memperkecil dan mentertawakan kewibawaan kawan baiknya itu. Kemuncak kemarahan beliau apabila sejak dari tragedi ‘dibelasah’ itu Nadeswaran dilihat semakin hilang arah dan hala tujunya.

Rentetan dari itu, timbul perasaan untuk membalas dendam kepada Azalina kerana beliau merasakan mantan menteri itu adalah penyebab kepada semua perkara yang terjadi. Sedangkan seluruh negara tahu ia adalah hasil dari ketidakcekapan Nadeswaran dalam memberikan laporan.

Inilah yang dinamakan senjata yang diharapkan dapat membunuh ‘karier’ Azalina akhirnya telah memakan diri rakannya. Oleh yang demikian, atas semangat setiakawan, Terence cuba tampil untuk menjadi ‘hero kampung’ dalam usaha untuk membela Nandeswaran.

Dimaklumkan juga, Terence adalah merupakan sahabat akrab kepada Jeff Oii, Ahli Parlimen Jelutong yang mewakili DAP dan juga seorang bloggers yang sering mengkritik kerajaan. Maka tidak hairanlah penulisan Terence sebelum ini lebih cenderung dan berideologikan pembangkang.

Azlina Korup Atau The Sun Kurap
Berbalik kepada isu yang dibangkitkan oleh Terence mengenai kewajaran kementerian memberikan kontrak yang bernilai hampir RM11 juta kepada WSFFM, isu ini amat tidak berasas dan longgar untuk diketengahkan.

Sekiranya diteliti, pemberian peruntukkan ini dilihat amat kena pada tempatnya, kerana yayasan yang telah lama berdaftar ini adalah satu-satunya yayasan yang mengalakkan penglibatan wanita di dalam bidang sukan dan kecergasan negara.

Peruntukkan yang diberikan juga telah melalui semua proses dan prosedur yang telah ditetapkan oleh kerajaan. Di samping untuk kegunaan bagi menjayakan pelbagai program, ia juga bertujuan untuk menganjurkan Sukan Wanita Kebangsaan yang baru memasuki ke angka 2 penganjuranya (2005 & 2007). Sebagai penganjur temasya sukan peringat kebangsaan, sudah tentu memerlukan peruntukan yang besar.

Oleh yang demikian tidak wujud sebarang kesalahan untuk memberikan peruntukan kepada WSFFM untuk menganjurkan pelbagai program yang dilihat bertujuan dan mampu memartabatkan sukan wanita di negara ini. Tambahan pula yayasan ini dilihat begitu komited dalam melaksanakan program-program yang dilihat mampu meningkatkan mutu sukan negara khasnya dikalangan wanita.

Memandangkan ahli dan jawatankuasa WSFFM terdiri dari mereka yang berpelajaran dan profesional, yayasan ini telah bertindak untuk merekodkan dan memfailkan semua perbelanjaan yang digunakan. Tidak cukup dengan itu, yayasan ini juga telah di audit oleh juru audit yang bertauliah bagi mengelakkan sebarang kemungkinan yang boleh ditimbulkan.

Hanya disebabkan Azalina adalah penanung bagi yayasan ini, Terence cuba mencipta isu untuk memperlihatkan kononnya berlaku salah guna kuasa.


Tambahan pula sebagai penaung yayasan sukan tersebut, secara tidak langsung membolehkan Azalina memantau semua peruntukan yang diberikan digunakan untuk melaksanakan program-program yang dapat meningkatkan mutu sukan wanita di negara ini. Disamping mengelakkan berlakunya penyelewengan seperti yang sering dilaporkan sebelum ini.

Sedangkan semua mengetahui, banyak lagi persatuan-persatuan sukan dan belia di negara ini yang dipengerusikan oleh ahli-ahli politik. Mengapa mereka ini tidak dipertikaikan oleh Terence.?

Sebagai contoh, terdapat sesetengah persatuan sukan dan belia yang memohon peruntukan untuk membuat pelbagai program, tetapi apabila diluluskan permohonan mereka tiada sebarang program yang dilaksanakan.

Terdapat juga di antara mereka yang mengetuai pelbagai jenis persatuan sukan baik di peringkat negeri mahupun di peringkat pusat. Persatuan yang dipimpin bukan sahaja gagal menyerlah, malahan terdapat sesetengah kes yang terpaksa dirujuk kepada Pesuruhjaya Sukan.

Sebagai contoh, FAM dan BAM semalam turut mengaku wujudnya gejala rasuah di dalam sukan ini yang menghalang pemain untuk menunjukkan kecemerlangan. Jangan disebabkan masalah gender, kementerian yang pertama kali menerima wanita sebagai menteri ini terus diasak tanpa henti.

Oleh itu timbul juga kemusykilan, mengapa wartawan di dalam The Sun begitu berminat untuk mencari silap dan kelemahan YB Datuk Seri Azalina yang telah terbukti memberikan perkhidmatan yang cemerlang, berbanding salah guna kuasa yang dilakukan oleh ahli-ahli politik lain.

Sekiranya Terence benar-benar jujur dan ikhlas dalam memberikan laporan demi menjaga ‘wang rakyat’ agar tidak dibazirkan, ada baiknya beliau menyiasat terlebih dahulu sebelum memberikan sebarang laporan supaya nanti tidak timbul isu yang mengatakan beliau adalah anti-perempuan atau 'berat sebelah'.

Berhentilah menjadi seorang yang ‘hipokrik’ dan memilih bulu dalam setiap laporan. Jangan disebabkan mendengar cerita orang, wartawan ini terus bertindak untuk memberikan laporan. Sebagai wartawan, Terence seharusnya lebih faham, akan pentingnya keikhlasan dan kejujuran dalam memberikan laporan dan bukan bermotifkan politik mahupun kepentingan peribadi.

Ada baiknya diri sendiri dibersihkan terlebih dahulu sebelum membersihkan diri orang lain. Untuk apa mencari ‘kudis’ orang sedangkan badan sendiri penuh berkurap.

Nasihat kepada Terence wartawan yang hampir menjadi korban di Iraq ini, jangan disebabkan terlalu ghairah untuk menghentam, akhirnya beliau terpaksa menerima nasib yang sama pernah menimpa sahabat baiknya.



4 comments:

Anonymous said...

tarak otg komen a. wa komen lah.lu dengan nadesh dan terranc mcm nadesh punyab tahi idung lah.lu apa tulis . wa tarak paham ma. lu apa puki tulis. lu sendiri baca ka. fuyo teruk punya tulisan, syok sendiri

Anonymous said...

minggung

Anonymous said...

kalau tak ada bukti, sun tak berani serang, fikirlah sendiri.

Anonymous said...

Oi, pukimak, berapa lesbo azalina bayar u untuk jadi bodyguard dia?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...