21 April 2008

BUBARKAN SAJA KEMENTERIAN BELIA




Baru-baru ini, timbul satu isu yang dibangkitkan mengenai kewajaran meluluskan pusat sukan berprestasi tinggi di bangunan Tun Abdul Razak Research Centre (TARRC), Brickendonbury, London yang disifatkan satu lagi bentuk pembaziran negara.

Apabila isu ini dibangkitkan, YB Datuk Ismail Sabri, Menteri Belia dan Sukan yang baru dilihat seolah-olah cuba untuk menunding jari dan menyalahkan YB Datuk Seri Azalina Othman Said kerana meluluskan penubuhan pusat sukan berprestasi tinggi tersebut.

Melalui kenyataan yang diberikan, beliau seperti melepaskan sepenuh tanggungjawab kepada Azalina lantaran kerana ia telah diluluskan semasa Azalina mentadbir Kementerian ini.

Namun yang menjadi persoalannya sekarang, apakah menteri baru ini tidak mengetahui, kelulusan untuk mewujudkan pusat sukan ini adalah merupakan keputusan bersama yang dibuat oleh Jawatankuasa Kabinet Pembangunan Sukan yang dipengerusikan oleh YAB Datuk Seri Najib Tun Razak.

Oleh itu, sepatutnya tidak timbul sebarang isu yang lebih memihak kepada cubaan untuk menyalahkan sesiapa kerana ia merupakan keputusan bersama. Lagipun, ahli Jawatankuasa pada masa itu merasakan pembinaan kompleks ini adalah relevan memandangkan prestasi sukan negara dilihat tidak menunjukkan sebarang peningkatan.

Oleh yang demikian, pembinaan kompleks adalah bertujuan untuk membolehkan negara mendekatkan diri dengan negara yang lebih maju dalam bidang sukan supaya kepakaran dan teknologi dapat dipindahkan kepada pakar sukan tempatan.
Disamping itu ia juga akan menjadi pusat penempatan bagi pasukan tertentu dan atlet untuk jangka pendek selain menjadi pusat transit atlet pada pertandingan antarabangsa.

Selain itu, ia juga bertujuan untuk menjadi pusat latihan pasukan yang memerlukan persaingan di peringkat tertinggi misalnya lumba basikal dan memanah serta pusat latihan untuk pasukan bola sepak remaja negara di bawah 20 tahun dan 17 tahun.

Untuk pengetahuan bersama, kos perbelanjaan yang dikeluarkan juga amat tinggi apabila atlet-atlet negara dihantar untuk membuat latihan dan persedian di luar negara.
Dengan pelbagai kos yang terpaksa ditanggung seperti tempat tinggal, penyewaan padang, peralatan dan sebagainya pembinaan kompleks ini dilihat mampu untuk menjimatkan aliran wang dari keluar.

Memandangkan pembinaan kompleks ini telah dibatalkan pembinaannya, maka keputusan ini wajar untuk dihormati oleh semua pihak. Namun begitu kita seharusnya tidak mengambil pendekatan untuk menunding jari atau menyalahkan sesiapa.
Setiap orang mempunyai cara dan pandangan tersendiri dalam mentadbir, namun apa yang penting ia adalah bertujuan untuk kesejahteraan dan kepentingan semua pihak.

YB Datuk Ismail Sabri selaku menteri yang baru dilantik untuk menerajui Kementerian Belia dan Sukan sepatutnya lebih memfokus kepada hal-hal yang boleh menambah-baikan kementerian yang di terajuinya dan bukan terarah kepada hal-hal yang memperlihatkan untuk mencari salah dan silap menteri yang terdahulu.

Mencari silap seseorang adalah merupakan perkara yang mudah, namun yang menjadi persoalannya sekarang ialah, apakah kita mampu untuk menyamai atau menandingi kehebatan yang telah ditunjukkan sebelum ini?
Dan yang paling penting adakah kita mampu mengalas amanah dan harapan rakyat untuk memartabatkan golongan belia dan kemajuan sukan negara.

Bukanlah niat untuk memberikan perbandingan, namun adalah menjadi sesuatu yang memalukan apabila diberikan tanggungjawab, kita lebih mengutamakan kenyataan-kenyataan yang berbau kritikan serta mencari salah dan silap menteri yang terdahulu, berbanding untuk mencari formula-formula baru yang dapat membantu golongan belia yang masih tercari-cari hala tuju hidup.

Sebagai contoh, apabila Pak Lah diberikan mandat menerajui kepimpinan negara, beliau terus memberikan fokus untuk meningkatkan taraf hidup rakyat dengan memberikan tumpuan kepada sektor pertanian tanpa membuang masa untuk mencari salah dan silap sesiapa terutamanya Mantan Perdana Menteri Malaysia Tun Mahathir semasa mentadbir negara.
Namun begitu, beliau tetap menjadi sasaran dan mangsa kritikan yang bertali arus dari mantan perdana menteri itu.

Inilah contoh tauladan yang patut dipraktikkan oleh Sabri selaku menteri yang baru, dengan menjadikan pemimpin yang lalu sebagai ‘role model’. Seorang menteri seharusnya lebih berhati-hati dengan setiap butir bicara, kerana seorang menteri sentiasa menjadi perhatian untuk dinilai oleh masyarakat.

Seandainya beliau gagal memberikan yang terbaik kepada masyarakat, kesilapan itu bukan ditanggung olehnya seorang. Tetapi tempias kesilapan itu bakal ditanggung oleh Pak Lah juga kerana silap melantik mereka yang tidak berkemampuan menerajui sebuah kementerian.

Satu cadangan buat menteri baru ini ialah, seandainya beliau merasakan semua yang dilakukan oleh menteri yang terdahulu adalah suatu pembaziran, maka ada baiknya beliau meletakkan jawatan dan mencadangkan kepada kabinet untuk membubarkan sahaja kementerian ini atau mengabungkan dengan kementerian lain yang sedia ada.

Mungkin dengan cara itu, wang pembayar cukai dapat dijimatkan dan digunakan kepada mereka yang lebih memerlukan. Berkemungkinan dengan cara ini juga tiada pembaziran akan berlaku..

5 comments:

Anonymous said...

banggangnya artikel ni, ini blog tarak orang baca ka.fuyo .....syok sendiri.banggangnya artikel ni, ini blog tarak orang baca ka.fuyo .....syok sendiri.banggangnya artikel ni, ini blog tarak orang baca ka.fuyo .....syok sendiri.

Anonymous said...

lu ingat nadesh takut bsama lu kaaa. ha .. nadish tarak thu ini blog ada.. lu sapa mahu suruh nades rehat . ah lu blm kenal nadesh....bingung punya blog

Anonymous said...

Puki lu punya emak babi sial cilakak punya puki , lu ingat nadesh dgn terrance takut sama lu kah , luh mcm kentut dia saja lah,,, wa x tahu lu tulis apa , wa saja mahu tulis ini komen.

Anonymous said...

lu punya emak isap batang lu punya bapak, lu punya baka main lu punya belakang sambil jilat lu punya emak.lu punya adik , nadesh sudah henyak , lu punya neneka terrance sudaj taruk

Anonymous said...

lu ingat lu perdana menteri ka mahu tutup kem belia dan sukan . apa punya otak.otak udang .lu tulis dalam jamban lagi baik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...