23 August 2013

Tingkatkan Pemahaman Sensitiviti Agama Dan Kaum




Akhbar Nanyang Siangpau bertarikh 20 Ogos 2013 melalui ruangan Pendapat YuanLun memaparkan artikel tulisan editorial akhbar tersebut berkenaan isu surau di sebuah resort di Sedili, Kota Tinggi, Johor. Baru-baru ini, surau di sebuah resort di Sedili telah disalahguna oleh sebilangan penganut Buddha untuk beramal menyebabkan berlaku kekecohan di Johor dan menjadi tumpuan media pelbagai bahasa di seluruh negara.

Resort ini dimiliki oleh seorang warganegara Singapura yang telah ditahan pihak polis selepas pendedahan tersebut tetapi kemudian dibebaskan atas ikat jamin. Kerana isu ini, Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) telah tampil membuat bantahan atas rasa tidak puas hati dengan apa yang berlaku.


Pada 10 Ogos lalu, sebuah laman web telah memaparkan satu rakaman gambar sekumpulan orang Cina beragama Buddha melakukan upacara amal di dalam sebuah surau. Mengikut apa yang didedahkan, nelayan tempatan yang lalu di kawasan itu terdengar suara kumpulan penganut Buddha itu beramal dan selepas itu berlaku pertengkaran antara mereka dengan orang Cina Singapura di situ.

Penduduk kawasan tersebut kemudian membuat laporan polis dan seterusnya membawa kepada tangkapan pengusaha resort berkenaan untuk siasatan kerana mengizinkan penganut Buddha menggunakan surau berkenaan. Selepas itu, Jabatan Agama Islam Negeri Johor mendedahkan timbul isu lain pula apabila kiblat surau itu juga tidak tepat dan tidak mengikut peraturan pembinaan surau seperti yang ditetapkan.

Selepas Sultan Johor mendengar laporan itu, baginda mengarahkan jabatan agama tersebut memastikan semua surau di tempat pelancongan perlu mempunyai panduan arah kiblat yang betul agar tidak timbul lagi sebarang pertikaian. Ini juga boleh memberi kefahaman kepada umum tentang isu surau disalahgunakan itu kerana ia menjadi isu sensitif keagamaan yang perlu diambil perhatian semua pihak.

Di sebuah negara yang mengamalkan pelbagai agama dan mempunyai banyak bangsa berbeza, semua kaum perlu mempunyai fahaman yang mencukupi dan lebih rasa peka serta sensitif terhadap isu-isu sedemikian, terutama sekali yang melibatkan agama Islam dan agama lain. Semua kaum perlu lebih berwaspada dan lebih berhati-hati dalam pergaulan, terutama sekali yang melibatkan agama dan pantang larang kebudayaan yang perlu diambil berat supaya tiada salah faham yang boleh menyebabkan perbalahan.

Pihak kerajaan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) juga perlu tingkatkan pemahaman tentang pantang larang budaya dan agama kepada semua kaum agar masing-masing saling memahami. Kementerian Pelajaran pula perlu berikan pendidikan dari peringkat sekolah rendah hingga menengah berkaitan tradisi, keagamaan dan kebudayaan serta pantang larang setiap kaum demi mengeratkan lagi perhubungan dalam kalangan rakyat berbilang bangsa dan agama.

Kita hidup di sebuah negara yang mempunyai pelbagai budaya dan anutan, kita perlu bertanggungjawab untuk tanamkan ilmu mengenai semua budaya dan agama ini kepada anak-anak sejak usia kecil lagi. Hanya dengan cara itu sahaja, anak-anak dapat memahami budaya dan agama lain dengan sendirinya apabila dewasa kelak.

Sebenarnya bab ini memang amat penting. Kami berharap, melalui kegigihan dan tindakan agresif kerajaan dengan sokongan serta kerjasama NGO-NGO dapat tingkatkan pemahaman serta rasa hormat-menghormati di antara kaum. Sebenarnya, inilah caranya ke arah meningkatkan perpaduan di antara satu sama lain. Melalui pemahaman dan saling hormat menghormati, pasti isu sensitif seperti apa yang berlaku di surau resort tersebut tidak akan berlaku lagi dan dapat dielakkan kelak.


Kenapa kebajikan masih bergantung kepada rakyat?

AKHBAR China Press bertarikh 14 Ogos 2013 pula memaparkan artikel berkenaan fungsi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) tulisan Wen Boon melalui ruangan Kedai Kopi Orang Ramai. Seorang tauke kerja-kerja pengimpalan menghidapi penyakit barah, tidak dapat menanggung kos perubatan yang begitu mahal sehinggakan bayaran pinjaman rumahnya tertangguh selama empat bulan.

Anak perempuannya yang berusia 3 tahun juga terputus duit untuk membeli susu sehingga memerlukan bantuan kewangan daripada masyarakat. Kita sering membaca cerita-cerita begini dalam suratkhabar, adakah kita terasa hiba?  Kita masih bernasib baik tidak ditimpa masalah seperti ini dan hanya mampu menyuarakan rasa simpati kepada nasib malang yang menimpa keluarga mereka yang terlibat dengan kesusahan ini.

Apabila rakyat memerlukan, langkah pertama biasanya meminta tolong kepada orang ramai, bukannya meminta tolong ataupun terus dibantu oleh JKM. Adakah kita pernah terfikir selama ini seperti apa yang penulis fikirkan, untuk menyara hidup rakyat di negara ini terasa amat pahit dan duka? Jika kerja-kerja kebajikan yang ada asyik ditanggung sendiri oleh rakyat, buat apa kerajaan wujudkan Jabatan Kebajikan?

Jika kerajaan tidak menjaga rakyat miskin, biarkan sahaja rakyat miskin hidup merana dan yang sekiranya jadi menteri pula tidak pun memandang kesusahan hidup rakyat, bukankah ini bagaikan penyakit kepada negara? Bantuan asyik tidak kunjung tiba. Apabila pemimpin-pemimpin marah rakyat tidak tahu berterima kasih, fikirkan semula adakah pemimpin benar-benar mahu menolong orang yang mengalami musibah dalam masyarakat ini?

Seorang rakan, kerana anaknya menghidapi penyakit sejak lahir dan perlukan bantuan serta derma daripada orang ramai untuk kos perubatan mengharapkan pihak akhbar dan pembaca menghulurkan bantuan kepada mereka. Bagaimanapun, kos rawatan dan ubat-ubatan susulan juga amat diperlukan.

Ada segelintir pemimpin yang hanya tahu datang mengunjungi pesakit, berjanji mahu hulurkan bantuan tetapi selepas berita itu dipaparkan di akhbar, sehari ke sehari, bulan ke bulan pun berlalu, pertolongan dan bantuan yang dijanjikan tidak juga kunjung tiba.

Jabatan yang diharapkan untuk membantu rakyat memberitahu, pihaknya hanya menanggung kos rawatan dan perubatan untuk dalam negeri sahaja, sedangkan anak rakan itu pula perlu menerima rawatan pertukaran saraf di luar negara disebabkan tiada tempat untuk rawatan itu di dalam negara.

Kenapa pihak jabatan kebajikan mewujudkan terlalu banyak sekatan dan peraturan, menghalang rakyat yang memerlukan pertolongan? Permohonan mereka sering ditolak kerana dikatakan tidak memenuhi syarat-syarat, selepas itu mereka cuba sedaya upaya perbaiki syarat-syarat itu, tetapi permohonan mereka tetap ditolak. Kenapa jabatan kebajikan tidak membantu memudahkan mereka untuk melepasi syarat-syarat yang dikenakan itu?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...