17 August 2008

Anwar Ibrahim, Rakyat Masih Menunggu Sumpah Laknat darimu




Seperti yang telah di duga Anwar Ibrahim memberikan seribu satu alasan untuk mengelak dari melafazkan sumpah laknat (mabahalah) seperti yang di lakukan oleh Saiful. Para penyokong beliau seharusnya telah sedar dan dapat menilai siapa diri Anwar yang sebenarnya.

Secara logiknya sekiranya kita dituduh melakukan kesalahan, maka kita akan berusaha membuktikan diri kita tidak bersalah. Tambahan lagi sekiranya kita benar-benar difitnah melakukan kesalahan yang tidak kita lakukan.

Namun ia berlainan dengan Anwar Ibrahim. Setelah dituduh melakukan liwat beliau cuba mengelakkan dengan seribu alasan walaupun prosedur yang di minta boleh membuktikan dirinya teraniaya.

Sebagai contoh, ketika mahu mengambil sampel DNA beliau mengelak dengan pelbagai cara dengan memberikan pelbagai tuduhan yang tak masuk dek akal. Sedangkan sampel DNA itu bertujuan untuk membuktikan dirinya benar-benar tidak terlibat dengan skandal seks luar tabii itu.

Terbaru, bekas pembantu peribadinya, Mohd Saiful Bukhari Azlan telah pun melakukan lafaz sumpah laknat bagi menguatkan tuduhan dirinya telah diliwat oleh Anwar Ibrahim. Tetapi Anwar Ibrahim bukan sahaja enggan berbuat perkara yang sama. Tetapi dengan lantang pula berani mempertikaikan lafaz sumpah itu.

Tidak cukup dengan itu, Anwar mendakwa sekiranya beliau bersumpah ia bakal dispekulasikan oleh sesetengah pihak. Dan lagi Anwar juga mendakwa tidak sekiranya Saiful bersumpah 50 kali sekali pun beliau tidak akan menurut jejak langkah yang serupa.

Sumpah laknat yang dilakukan oleh Saiful hanyalah gimik politik. Itulah antara komen yang diberikan ketika ditanya oleh wartawan. Persoalannya sekiranya benar itu hanyalah gimik politik. Mengapa Anwar enggan melakukannya? Bukankan Anwar Ibrahim gemar kepada gimik politik untuk menarik sokongan orang ramai.

Sedangkan sebagai orang Islam yang percaya dengan kebesaran Allah S.W.T lafaz sumpah laknat bukanlah satu perkara yang boleh dipersendakan. Kerana mereka yang bersumpah laknat seandainya berdusta terdedah dengan ancaman dan laknat dari Allah S.W.T.

Saiful sedar akan perkara itu, tetapi beliau tetap berani tampil untuk bersumpah laknat. Tetapi Anwar hanya berani berkata-kata tetapi takut untuk berbuat perkara yang sama.

Tetapi itulah Anwar, dengan keenggannya melakukan sumpah laknat, mereka yang begitu mengagungkan Anwar Ibrahim harus mula berfikir dua kali. Kerana sudah terang Anwar tidak berani untuk membersihkan namanya sendiri.

Anwar sendiri sedar, beliau tidak mampu untuk bersumpah. Kerana hanya Allah S.W.T yang tahu sama ada Anwar bersalah atau di fitnah. Sekiranya beliau berbohong balasan dan seksaan yang bakal diterima amat perit dan azab.

Itulah Anwar, walaupun sudah terang beliau bersalah sekeras mungkin beliau menafikan dan di masa yang sama berselindung di sebalik ulama Pas.

Pas Yang Bermuka-Muka

Bercakap soal ulama di dalam Pas, sebelum ini mereka berkeras mendakwa parti yang diperjuangankan berlandaskan Islam dan As-Sunnah. Tetapi apabila Saiful bersumaph seperti yang disyariatkan. Mereka berkeras menolak sumpah tersebut.

Hanya kerana Saiful memengang Al-Quran ketika melafazkan sumpah tersebut mereka tergamak mengatakan ia persamaan dengan ajaran Kristian. Penulis mengakui dan bersetuju di dalam Islam memadai dengan menyebut Wallahi, Wabillahi, Watallahi sahaja. Tetapi persoalannya disebabkan memengang Al-Quran apakah sumpah tersebut boleh tertolak?

Apakah Al-Quran itu terlalu hina dan rendah martabatnya sehinggakan apabila melafazkan sumpah dengan memengangnya sumpah tersebut terus tertolak.

Inilah mentaliti dan tahap pemikiran ulama di dalam Pas, hanya kerana ingin membela Anwar mereka sanggup membelakangkan ugama.

Tidak cukup dengan itu, ulama-ulama Pas terus bertempik tak tentu hala dengan mempertikaikan sumpah laknat Saiful Bukhari. Masing cuba memastikan sumpah Saiful itu tidak mempengaruhi hati rakyat terutama di Permatang Pauh.

Pelbagai tanggapan diberikan kononnya hanya gimik politik, tiada dalam syariat Islam, tidak mengikut cara Islam, bersumpah laknat hanya perkara bodoh dan bermacam-macam lagi tuduhan yang dilemparkan kepada Saiful Bukhari.

Sedangkan di dalam Islam dan Al-Quran terang ada menyebutnya di dalam surah An-Nur ayat ke-6 hingga ayat ke-9. Tetapi mengapakah ulama Pas masih cuba berselindung dan menafikannya.? Apakah mereka tidak tahu atau sengaja tidak mahu memberitahu? Mungkin juga kerana pengaruh politik mereka berdalak-dalih?

Itulah antara persoalan yang harus dijawab oleh ulama Pas yang selama ini hanya pandai mengkritik UMNO tidak berpandukan Al-Quran dan Al-Sunnah. Jangan kerana politk perkara yang betul kita nafikan.

Terbaru salah seorang ulama Pas mengatakan memadai dengan sumpah laknat yang dilakukan oleh Saiful Bukhari, kerana beliau adalah si penuduh. Buat Anwar tidak perlu kerana dia adalah yang di tuduh.

Tetapi di dalam Al-Quran, Surah An-Nur ayat ke-8 dan ke-9 secara jelas menerangkan, bagi mengelakkan hukuman seksa yang kena tuduh (Anwar Ibrahim) hendaklah bersumpah dengan nama Allah sebanyak 4 kali bahasanya si penuduh (Saiful Bukhari) adalah orang yang berdusta. Dan pada sumpah yang ke-5 laknat ke atas dirinya sekiranya si penuduh adalah mereka yang berkata benar.

Kepada pembaca, kebenaran telah ada di depan mata. Terpulanglah kepada anda untuk menilai yang mana betul dan yang mana salah.


4 comments:

UMNO PARTI PENJARA said...

Tak boleh ke dalam politik ni, tak main sumpah2.

Takut pulak :)


Jangan lupa sertai forum dengan saya.
Layari http://TeamPemudaUMNO.blogspot.com

Anonymous said...

Satu tamparan yang hebat buat anwar ibrahim.. lainkan berhati-hati biler ingin meliwat seseorang... saiful bukan macam sukma yang merelakan dirinya diliwat..

Anwar.. anwar biler lah hang nie nk berubah

buat malu orang ceruk tok kun betul laaa

Anonymous said...

ni TUAN GURU pun sama je...ckp x serupa bikin..ada yg kata ok ada yg x...kalau DAP yg buat sumpah dia baru kata ok kot...nauzubillahh...

Anonymous said...

PKR= parti gangster
DAP=tukang cucuk
PAS=halalkan kandang babi...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...