21 August 2008

EXCO PKR RASUAH???? APA DAH JADI



2 Exco Perak di tahan. Begitulah antara tajuk berita yang sempat penulis baca ketika dalam perjalanan pulang petang semalam. Mata ini seolah-olah engan percaya dengan apa yang di baca. Apa sudah jadi? Dulu cakap lain, sekarang buat lain. Begitulah antara kata hati ketika penulis membaca isu itu.

Ini kerana sekiranya pembaca yang budiman mengimbas kembali kempen pilihanraya umum yang lepas pasti dapat meneka jawapan disebalik kata hati penulis sebentar tadi. Bagi yang tidak dapat mengingatnya ada baiknya penulis ceritakan serba sedikit apa yang penulis maksudkan.

Ketika pilihanraya umum yang lalu, Pakatan Rakyat (PR) sering melaungkan kepada rakyat, betapa kerajaan yang ada (Barisan Nasional) penuh dengan penyalahgunaan kuasa, rasuah, kroni, dan sebagainya. Kononnya BN tidak telus, Badan Pencengah Rasuah lesu, dan betapa pentingnya untuk rakyat menukar kerajaan sedia ada kepada PR.

Tetapi itu kata-kata mereka ketika menyampaikan kempen pilihanraya. Itu cakap mereka sebelum menerima kuasa. Itu bicara mereka sebelum menang pilihanraya. Sekarang apa yang terjadi adalah sebaliknya.

Bukankah Allah S.W.T itu Maha Adil dan Bijaksana. Ternyata apa yang mereka tuturkan ketika dahulu langsung tidak selari dengan apa yang mereka lakukan sekarang. Sekarang mereka pula yang mempraktikkan apa yang mereka katakan dahulu.

Bukan setakat wang, habuan seks turut mereka jadikan sebagai pelengkap acara. Penulis teringat kata-kata ibu semasa kecil, jangan suka cari salah orang. Kerana satu jari ditunjukan kepada orang, empat jari yang lain terarah kepada kita.

Tak puas dengan berita yang penulis baca di dada akhbar, penulis menantikan siaran berita jam 8.00 malam tadi. Ternyata apa yang dilihat lebih mencuit hati. Kedua-dua exco yang di tuduh menerima rasuah ini sedang menutup muka dan menundukkan wajah tampan mereka.

Bukan apa, perasaan malu menyelubungi diri lantaran dari perbuatan sendiri. Segan nanti wartawan ambil gambar, masuk surat khabar, masuk televisyen. Dulu bukan main, kata media cetak dan eletronik berat sebelah sebab hanya menyiarkan cerita kerajaan. Sekarang kenapa tuduk muka, tunjuklah muka itu. Buat apa nak berselindung di sebalik baju. Kalau tak nanti orang tak nampak wajah tampan dan bergaya kamu.

Itulah dulu masa kempen, cakap bukan main tinggi. Habis semua pemimpin kerajaan mereka caci. Sekarang apa dah jadi? Kepada pengundi mereka berdua ini, seandainya mereka bersalah bersedialah untuk berhadapan dengan pilihanraya kecil. Dan berfikirlah dengan hati ketika kamu memangkah undi.

Jangan ikut kata hati.

3 comments:

UMNO PARTI PENJARA said...

hah! pandai je kata ke orang UMNO main rasuah.

Tengok apa dah jadi dengan PKR ;)


Kita tengok diri kita dulu sebelum kata kat orang lain :)



Selingan menarik >>


http://pro-faizal.blogspot.com

http://teampemudaumno.blogspot.com

Anonymous said...

k.. sungguh menarik selingan itu..

hidup umno, hidup barisan nasional, hiudp islam, hidup melayu

Anonymous said...

P=parti
K=kerajaan
R=rasuah

ni semau PKR x leh pakai...org br dpt negeri...time tu le nak jd kaye...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...