02 April 2009

Keputusan Yang Mengecewakan

Dengan berlabuhnya tirai Perhimpunan Agung Malaysia Sabtu lalu, maka berakhirlah sudah satu lagi episod penuh debaran bagi setiap ahli UMNO. Ini kerana para perwakilan UMNO telah pun menyatakan kehendak mereka dengan memilih calon-calon yang akan dipertanggungjawabkan untuk mengalas amanah ahli dan parti selama 1 penggal.



Keputusan yang dibuat, nyata mengejutkan banyak pihak apabila banyak nama-nama besar terpaksa akur dengan keputusan yang dibuat. Di dada-dada akhbar juga, pelbagai komen dibuat oleh mereka-mereka tidak menyangka dengan kekalahan yang diterima.

Ternyata transformasi yang ingin dilakukan oleh Presiden yang baru YAB Datuk Seri Najib Tun Razak telah diterjemahkan oleh para perwakilan dengan mengabungkan saf kepimpinan MT dengan muka lama dan yang baru.

Walaupun begitu, tenyata keputusan yang dibuat para perwakilan itu agak mengecewakan kerana mereka-mereka yang dilihat begitu komited dengan tugas yang diamanahkan telah dikorbankan. Yang menjadi persoalannya sekarang, atas rasional apakah para perwakilan UMNO memilih mereka-mereka belum diuji kehebatannya ini? Apakah mereka yang dipilih ini mampu membantu Najib mengemudi UMNO selama satu penggal lagi?

Umum mengetahui, ketika ini UMNO tidak begitu popular di mata dan hati rakyat. Terutama kepada generasi muda yang ternyata muak dan jelik dengan UMNO. Buktinya di kebanyakkan tempat yang menjadi punca kekalahan ialah di saluran 4 dan 5. Khusus untuk pengundi muda dan baru.

Oleh yang demikian, untuk menjadikan UMNO terus relevan dan mnenang di pilihanraya akan datang, satu barisan kepimpinan padu dan kuat perlu diberikan kepada Presiden yang baru. Ia penting bagi memastikan rakyat kembali percaya sekaligus memberikan amanah kepada kerajaan Barisan Nasional bagi membentuk kerajaan.

Persoalannya mampukah barisan kepimpinan yang baru itu menjalankan amanah itu? Lihat sahaja barisan MT yang diwariskan kepada Datuk Seri Najib. Bukanlah niat untuk mempertikaikan keputusan tersebut, namun dimanakah kewarasan para perwakilan apabila memilih mereka-mereka yang tidak popular dan diragui kebolehan mereka mengalas satu amanah yang besar.

Sebagai contoh, ada Ahli Majlis Tertinggi UMNO yang dipilih adalah merupakan mereka yang kalah pada pilihanraya umum yang lalu. Tidak kurang juga ada di antara mereka yang kalah pemilihan di peringkat bahagian. Malah ada juga antara mereka yang dipilih itu adalah dari bahagian yang belum lagi mengadakan mesyuarat lantaran dari masalah dalaman yang gagal diselesaikan.

Maka, bagaimanakah mereka-mereka ini, yang GAGAL mendapat tempat di mata rakyat dan di tolak oleh ahli di peringkat cawangan dan bahagian ini mampu mengembalikan keyakinan rakyat secara keseluruhan? Apakah para perwakilan tidak melihat semua faktor tersebut ketika memangkah kertas undi?

Sekiranya ciri-ciri tersebut tidak diambil kira, maka atas faktor apakah mereka ini dinilai sekaligus diberikan amanah dan tanggungjawab yang dilihat cukup besar dan berat? Bukanlah niat untuk menyalahkan para perwakilan yang telah mengundi. Namun apabila diteliti kembali keputusan yang dibuat itu ia benar-benar perlu dikesalkan.

Sebagai contoh Shahir Samad dan Azalina Othaman adalah antara mereka yang cukup lantang dan begitu komited dengan kerja yang diberikan. Namun mereka ini telah disingkirkan. Sedangkan idea cara mereka bekerja dilihat mampu membantu Najib mengemudi negara sekaligus mengembalikan kepercayaan rakyat.

Tidak cukup dengan itu, seramai 4 menteri besar juga menjadi mangsa para perwakilan. Sedangkan ada dikalangan mereka yang dilihat begitu berjaya mengemudi negeri yang diamanahkan dari jatuh ke tangan pembangkang. Antaranya Adnan Yaakob yang dilihat begitu berjaya mentadbir negeri Pahang dari di robek oleh pembangkang pada pilihanraya yang lepas.

Ada juga yang berkata, pemilihan kali ini jelas membuktikan mereka yang memilih bukan berpandukan kepada kewarasan akal dan fikiran. Tapi lebih berpandukan kepada nilai dan beratnya wang yang diberikan. Bukan niat untuk menuduh, namun mungkin juga ada benarnya apabila melihat keputusan yang dibuat itu.

Tidak cukup dengan itu, terdapat hampir 110 kertas undi yang terpaksa ditolak oleh panel hakim, lantaran kesilapan mereka-mereka yang memangkah. Tidak cukup dengan itu, terdapatnya hampir 20 kertas undi yang tidak dikembalikan oleh mereka yang sanggup mendahulukan kehendak peribadi berbanding parti.

Adalah satu yang memalukan apabila mereka yang diberikan amanah untuk memilih kepimpinan negara mengambil sikap sambil lewa dan alpa tanpa memikirkan natijah dan kesan disebalik keputusan yang dibuat.

Masakan tidak UMNO yang telah bertapak hampir 51 tahun terpaksa menerima hakikat masih lagi terdapat mereka-mereka yang tidak matang dan berfikiran sempit. Namun begitu apakah mereka-mereka ini melakukannya dengan niat atau sengaja mahu memperjudikan nasib bangsa dengan tindakan sedemikian?

Kesimpulannya tiada gunanya berbicara soal perjuangan melayu, agama negara, sehingga hilang suara. Namun apabila diberikan tanggungjawab untuk memilih masih lagi mengunakan permikiran yang sempit.

Kuatnya Barisan Nasional adalah kerana kuatnya UMNO, maka seandainya UMNO tidak kuat bagaimanakah mahu mengembalikan keyakinan rakyat? Namun keputusan telah pun dibuat oleh para perwakilan UMNO. Walau apapun hujah yang diberi, yang menang tetap telah menang dan yang kalah harus menerima dengan hati yang terbuka.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...