KONTROVERSI yang melanda pentadbiran pakatan pembangkang di Selangor bukanlah satu perkara asing bagi kebanyakan rakyat di negeri ini. Bermula dalam soal asas, iaitu janji mereka pada pilihan raya umum lalu yang sehingga kini tidak tertunai, sehinggalah kepada perkhidmatan bekalan air, pendidikan dan pengurusan sampah, ia jelas memperlihatkan kelemahan kerajaan negeri yang kononnya digambarkan mereka sebagai mengutamakan rakyat, sedangkan hakikatnya tidak seperti itu berdasarkan daripada siri-siri bantahan rakyat sebelum ini.
Kerajaan negeri juga sebelum ini sering bercakap mengenai soal
ketelusan; keadilan dan kebertangungjawaban, namun dalam tempoh empat
tahun ini jika diamati tidak melaksanakan tiga perkara itu dalam amalan
tadbir urus mereka. Malah, lebih tepat lagi kerajaan negeri langsung
tidak memahami prinsip tersebut sebaliknya lebih mengutamakan berpolitik
dalam membuat keputusan yang membabitkan kepentingan rakyat.
Lihatlah situasi terbaru di Selangor hari ini apabila pentadbiran
pakatan pembangkang yang dipimpin oleh Menteri Besarnya, Tan Sri Abdul
Khalid Ibrahim gagal memainkan peranan dalam soal pengurusan masjid
sehingga mencetuskan penentangan dan bantahan rakyat terhadap sistem
pemilihan ahli jawatan kuasa (AJK) yang didakwa wujudnya campur tangan
politik.
Bantahan dan rasa tidak puas hati itu semuanya gara-gara kerajaan
negeri memperkenalkan sistem pemilihan AJK masjid 'ala pilihan raya'
kononnya untuk memberi peluang kepada kariah di negeri ini memilih
sendiri jawatankuasa pentadbiran masjid di kawasan masing-masing atas
prinsip demokrasi.
Sebaliknya, sistem pemilihan tersebut mengundang kepada 1,001 masalah
ekoran kekecohan yang timbul seperti mana yang berlaku di Masjid
Fastabiqul Khairat, Shah Alam; Masjid Nurul Iman, Kuala Selangor; Masjid
al-Husna, Petaling Jaya dan Masjid al-Ansar serta Masjid Darul Muttaqin
masing-masing di Klang seperti mana yang dilaporkan menerusi media.
Barangkali kekecohan dan rasa tidak puas hati kariah ekoran sistem
pemilihan AJK masjid itu turut berlaku di kawasan-kawasan lain di negeri
ini, tetapi ia tidak dilaporkan oleh media tempatan.
Namun, jika diteliti di sebalik kekecohan ekoran sistem pemilihan AJK
masjid itu, kebanyakan kariah masjid yang terlibat mendakwa wujudnya
unsur-unsur penipuan dan penyelewengan dalam pemilihan itu antaranya
pertambahan bilangan ahli kariah secara mendadak, pemalsuan kertas undi
termasuklah pelantikan individu sebagai AJK masjid tanpa mendapat
pencalonan daripada majoriti kariah.
Ekoran kekecohan tersebut, ia mencetuskan persoalan mengenai
pelaksanaan prinsip demokrasi yang diamalkan oleh kerajaan negeri. Jika
benar mereka mengamalkan demokrasi dengan memberi peluang kepada rakyat
untuk menentukan AJK masjid masing-masing, kenapa pula timbulnya
bantahan sedemikian sehinggakan ahli kariah mendakwa wujudnya
penyelewengan sistem pemilihan berkenaan?
Namun, kebimbangan yang paling besar tercetus, apa sebenarnya
rasional kerajaan negeri melaksanakan sistem pemilihan AJK masjid yang
hanya mengundang masalah perpaduan umat Islam di negeri ini. Jika
dibandingkan sebelum ini, jarang sekali kita dengar wujudnya pergolakan
dalam pelantikan AJK masjid di Selangor apatah lagi melihat ahli kariah
berdemonstrasi bagi membantah perkara itu.
Apa yang nyata, sistem pemilihan AJK 'ala pilihan raya' itu meragukan
dari segi tujuannya. Ini kerana, berdasarkan rungutan daripada kariah
masjid terbabit, ia menunjukkan sistem itu bukanlah satu proses
pemilihan yang baik kerana di peringkat awalnya sudah wujud masalah.
Apakah kerana pemilihan masjid itu menunjukkan pakatan pembangkang
seolah-olah terdesak yang memungkinkan mereka menggunakan masjid sebagai
medan untuk menyebarluaskan pengaruh politik?
Namun, kebimbangan itu mungkin ada asasnya. Sebagai contoh, sebelum
ini ahli kariah Masjid Darul Muttaqin di Kampung Sungai Udang, Klang
menerusi laporan media pada 19 Jun lalu menyatakan pendirian mereka
menuntut sistem pelantikan pegawai dan AJK masjid 'ala pilihan raya' itu
dihapuskan kerana ia boleh mencetuskan kekecohan dan ketidakharmonian
dalam kalangan masyarakat setempat.
Mereka mendakwa, sistem pemilihan sedemikian yang dilaksanakan sejak
2009 itu menyebabkan berlakunya unsur-unsur negatif termasuk percubaan
menyingkirkan pewakaf masjid berkenaan melalui penguasaan sekelompok
anggota parti politik secara terancang.
Jika benar dakwaan ahli kariah Masjid Darul Muttaqin itu, kesannya
sudah tentu ia menggugat usaha mengembangkan peranan masjid serta
penyatuan umat Islam di negeri ini.
Maka, dalam konteks sistem pemilihan AJK masjid di Selangor ini,
sudah jelas ia menimbulkan masalah dan kerajaan negeri sewajarnya
menghentikannya dan mencari pendekatan yang sesuai.
Malangnya, sehingga ke hari ini, kerajaan negeri khususnya Exco Hal
Ehwal Islam, Abdul Khalid sendiri seolah-olah tetap mahu meneruskan
sistem pemilihan AJK masjid seperti itu meskipun banyak rungutan serta
masalah susulan daripada pelaksanaan sistem berkenaan.
Ini jelas menerusi kenyataan Abdul Khalid melalui laman web Selangorku pada 2 Mei lalu yang memperlihatkan tiada
tanda-tanda kerajaan negeri mahu menghentikan atau mengkaji semula
sistem pemilihan berkenaan sebaliknya hanya menyatakan akan menubuhkan
jawatankuasa untuk memantau setiap mesyuarat pemilihan AJK masjid di
seluruh Selangor.
Soalnya, jika kerajaan negeri menubuhkan jawatankuasa pemantau,
kenapa berlaku bantahan dan rasa tidak puas hati beberapa kariah masjid
terhadap pelaksanaan sistem pemilihan itu. Apakah fungsi sebenar
jawatankuasa pemantauan itu dan siapakah pula yang menganggotainya?
Sungguhpun begitu, berdasarkan situasi yang berlaku ekoran
pelaksanaan sistem pemilihan AJK masjid di Selangor itu, apa yang jelas
pendekatan yang dilaksanakan kerajaan negeri terhadap institusi masjid
dilihat telah membawa satu keadaan porak-peranda di kalangan masyarakat
Islam di negeri ini apabila mereka saling menuding jari serta
menyalahkan antara satu sama lain dalam isu yang timbul di sebalik
pemilihan itu.
Apakah kerajaan negeri mahukan umat Islam khususnya kariah masjid di
negeri ini berpecah belah dan bergolak antara satu sama lain, apa
manfaatnya kepada perkembangan Islam di negeri ini? Siapa sebenarnya
yang rugi dan siapa pula yang akan mendapat keuntungan daripada
pergolakan umat Islam di negeri ini.
Jika ia hanya kerana politik, maka jelas kerajaan negeri hari ini
tidak bertanggungjawab selain bersikap melampau kerana meletakkan
institusi masjid dan perpaduan umat Islam di negeri ini sebagai alat
untuk berkuasa.
No comments:
Post a Comment