20 June 2008

UMNO DALANG DI SEBALIK PENGUMUMAN YONG TEK LEE ???




Masyarakat Malaysia sekali lagi menerima kejutan, apabila Yong Teck Lee dari Parti Progresif Sabah (SAPP) membuat sidang akhbar semalam (18 May 2008), menyatakan akan mengemukan usul tidak percaya kepada Perdana Menteri YAB Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Usul yang akan di bawa semasa sidang Dewan Rakyat yang akan bersidang Isnin depan bertujuan untuk mendesak agak Pak Lah melepaskan jawatan sebagai Perdana Menteri Malaysia. Sekiranya isu ini benar-benar di bawa ke dalam Dewan Rakyat, satu lagi sejarah politik negara akan tercatat.

Sebaik saja pengumuman itu di buat, maka riuh rendah di kalangan ahli politik dan warung-warung kopi untuk membincangkan isu ini. Tidak cukup dengan itu penulis-penulis blog juga berlumba-lumba memberikan ulasan dan pandangan berkenaannya menurut persepktif masing-masing.

Tidak ketinggalan putera kepada Mahathir, Mukhriz juga cuba mencari publisiti politik dengan menyokong tindakan yang di buat oleh Teck Lee ini. Hasilnya isu ini semakin mendapat liputan dan menjadi semakin menarik untuk di perdebatkan.

Reaksi pemimpin politik juga tidak kurang hebatnya, baik dari pembangkang dan juga kerajaan. Di pihak kerajaan, pelbagai kritikan dan cemuhan di lemparkan kepada Teck Lee dan Mukhriz kerana di lihat sebagai penderhaka.

Dan di pihak pembangkang pula, ada yang sudah memasang angan-angan untuk menjadi menteri seandainya peralihan kuasa benar-benar berlaku dan memihak kepada Pakatan Rakyat.

Namun begitu, dalam banyak-banyak 'cerita' yang di dengar, penulis rasa tertarik untuk berkongsi dengan pembaca, pandangan peribadi penulis mengenai perkara ini. Penulis merasakan perbuatan Yong Teck Lee ini sebenarnya di dalangi oleh pemimpin dari UMNO sendiri.

Ini kerana, sekiranya benar usul ini di bawa semasa Sidang Rakyat nanti, mereka yang akan menyokongnya bukan sahaja dari pihak pembangkang. Kemungkinan besar mereka yang dari kerajaan juga akan turut mengundi usul ini terutamanya Mukhriz dan Tengku Razaleigh.

Undi pembangkang saja tidak cukup kuat untuk menjatuhkan Pak Lah, oleh itu mereka memerlukan sokongan dari ahli parlimen yang tidak sehaluan dengan perdana menteri. Dan lagi sekiranya Pak Lah 'diturunkan', ahli parlimen kerajaan terutamanya UMNO sudah pasti tidak akan membiarkan Anwar menjadi Perdana Menteri yang baru.

Maka calon lain harus di pilih sebagai Perdana Menteri, dan orang yang paling sesuai adalah Timbalan Perdana Menteri. Namun begitu, penulis tidak mengatakan ataupun menuduh Najib sebagai dalang di sebalik 'permainan' ini.

Ketua dalang di sebalik konspirasi ini, besar kemungkinan terdiri dari mereka yang mempunyai pengaruh dan kuasa di dalam sistem politik negara. Bukan perkara yang mudah untuk menumbangkan seorang perdana menteri, tanpa perancangan yang teliti usaha yang di jalankan akan gagal dengan sia-sia.

Dan lagi, seandainya gagal mereka yang telibat besar kemungkinan akan kehilangan kuasa dan karier politik mereka akan musnah begitu sahaja. Oleh itu permainan ini menuntut seorang ahli politik itu mempunyai tahap penelitian yang tinggi.

Sebagai contoh, Mukhriz dan Tengku Razaleigh bukanlah seorang yang bodoh berpolitik. Seandainya mereka ini tidak mempunyai pengaruh, masakan mereka berani untuk mengkritik dan membuat kenyataan terbuka terhadap Pak Lah.

Tambahan pula, adalah mustahil untuk Mukhriz menyokong usul ini sekiranya Anwar Ibrahim yang akan di nobatkan sebagai perdana menteri yang baru. Sejarah Anwar dan bapanya sudah cukup mengerunkan Mukhriz untuk memikirkan kemungkinan yang bakal berlaku.

1 comment:

Anonymous said...

Memang Yong Teck Lee dan SAPP berhajat besar untuk meninggalkan BN. Kerana itulah beliau telah berkali-kali menemui DSAI secara sulit di Hong Kong dan Org kata di Manila. Saya ingat memang dia pro DSAI. Kongress SAPP sudah meminta kepimpinan SAPP untuk review kedudukan SAPP dalam BN. Permintaanya SAPP sebahagiannya melebihi batas seperti meminta kerajaan outonomi dan pulangkan Labuan. Ternyata orang BN tidak mendalang tindakan Yong cuma kalaupun SAPP table motion tidak percaya pada Pak Lah pasti ada orang BN yang menyokong.
Saya terbaca ini:
http://sabahkita-ii.blogspot.com/2008/06/muslihat-sapp-nak-ke-mana-lagi.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...