31 October 2007

PAS BATU ‘DIKENCING’ MAT SABU


Pas Kawasan Batu telah mengadakan program ‘rumah terbuka’ dan ceramah berkenaan isu-isu semasa di tapak pasar malam, Taman Dato Senu, Kuala Lumpur. Program yang bermula sekitar jam 8.00 malam ini antara lainnya bertujuan untuk memberikan penerangan kepada penyokong ‘Barisan Alternatif’.

Program yang diadakan pada malam itu (29 Oktober) dilihat sebagai kegagalan Pas Kawasan Batu kerana gagal meraih sambutan orang ramai. Kebanyakkan mereka yang hadir hanya sekadar mahu menjamu selera dengan pelbagai jenis hidangan. Di awal program, sekitar jam 8.00 malam hampir 100 orang pengunjung hadir, namun bilangan mereka semakin berkurangan ketika ceramah di mulakan sekitar jam 8.30 malam.

Walaupun pengajur membariskan penceramah yang telah ‘mempunyai nama’ seperti Tian Chua, Ketua Dewan Muslimah Pas Pusat

Majlis yang sepatutnya tamat pada jam 12.00 malam ini terpaksa ‘berlabuh tirai’ pada pukul 10.30 malam kerana sambutan orang ramai yang hadir pada untuk mendengar ceramah amat mendukacitakan dan mengecewakan. Perkara ini diluahkan oleh salah seorang ahli jawatankuasa program yang secara kebetulan merupakan seorang sahabat yang penulis memang kenali sejak sekian lama.

Menurut beliau, sekiranya orang awam atau ahli parti kerajaan tidak menghadirkan diri pada program ini itu adalah merupakan suatu yang biasa.

Namun apa yang amat mendukacitakan sambutan ahli Pas, DAP, dan Keadilan yang enggan turut sama dengan program yang acap kali diadakan ini adalah suatu yang tidak dapat diterima. Nampaknya Pas terpaksa memikirkan wardah yang lain bagi menarik semula sokongan ahli yang semakin hari semakin berkurangan.

Tambahan pula selama ini, Pas hanya mampu mengerakkan ceramah sahaja sebagai program alternatif berbanding parti pemerintah yang tidak putus mewujudkan pelbagai program untuk pelbagai lapisan masyarakat.

Mat Sabu yang juga merupakan salah seorang penceramah juga gagal menghadirkan diri sehingga ke akhir program dengan alasan kononnya sedang menunggu untuk mengadakan mesyuarat bersama Yang di-Pertuan Agong. Namun apa yang dimusykilkan ialah mengapa pembatalan ini hanya dimaklumkan di saat akhir. Persoalan lain yang ingin penulis bangkitkan ialah benarkah Mat Sabu masih mempunyai mesyuarat dengan Yang di-Pertuan Agong pada pukul 10.30 malam?

Untuk mengelakkan sebarang spekulasi, penulis sempat berbual dengan salah seorang ahli jawatankuasa penganjur yang enggan dikenali, mengatakan sekitar jam 9.30 malam pihak mereka ada menghubungi Mat Sabu bagi bertanyakan anggaran masa yang diperlukan sehingga ketibaan beliau nanti.

Pihak mereka dimaklumkan Mat Sabu sedang menghadiri satu program dan memerlukan lebih kurang 30 minit untuk tiba ke lokasi program. Di masa yang sama, Mat Sabu juga sempat bertanyakan bilangan mereka yang hadir. Setelah diberitahu angka yang hadir sekitar 50-70 orang naba suara Mat Sabu kedengaran agak lemah.

Sekitar jam 10.20 malam, pihak penganjur telah dihubungi semula oleh Mat Sabu yang mengatakan beliau tidak dapat hadir kerana mempunyai program bersama Yang di-Pertuan Agong.

Penulis rasa cukup setakat ini dahulu, di tulisan akan datang insyallah sekiranya berkesempatan penulis akan ulas perihal Tian Chua yang secara sedar mempersendakan agama Islam di hapan penyokong-penyokong Pas dan ‘Barisan Alternatif’

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...