11 October 2007

Jangan seret Azalina menari rentak Genderang Perang UMNO Cheras

Oleh : NurulHuda Ellya Key

Hanya kerana tidak berpuashati dengan Penolong Setiausaha Pergerakan wanita UMNO, Dato' Faridah Abu Hassan, genderang perang telah dicanang oleh UMNO Cheras di bulan Ramadhan Al-Mubarak yang mulia ini.

UMNO Bahagian Cheras sejak dua tahun kebelakangan ini sentiasa 'panas' ekoran perang terbuka antara Syed Ali dan Faridah.

Beberap penulis pro Ketua Bahagian ini turut menari terlalu ghairah mengikut gendang tari ini sedangkan irama. Gendang ini tidak kena pada tempat dan masanya.

Dalam kenyataan Azalina beliau berkata buat masa sekarang beliau tidak memikirkan akan pemilihan UMNO kerana beliau ingin menumpukan pada pilihanraya dan kemudian memastikan tempatnya dalam Masjlis Tertinggi.

Apa saja pengistiharan perang itu adalah hak individu, hak Ketua Bahagian Cheras untuk mengumumkan perang dengan Rafidah kerana beliau berhak melakukannya.

Ini tidak pula bererti Azalina yang mengistiharkan peperangan ini.

Azalina sendiri tidak dapat lagi menghayati pukulan tarian gendang ini kerana bunyinya sumbang dan iramanya bukan irama perang antara Azalina dan Rafidah tetapi irama perang antara Syed Ali dan Faridah Abu Hassan.

Jika itu irama lagunya, mengapa harus di seret Azalina menari sama.

Kemelut yang berlaku antara UMNO Bahagian Cheras dengan Faridah Abu Hassan ini dan tekanan yang diberikan kepada Rafidah mungkin akan mencetuskan satu situasi yang keliru di kalangan wanita UMNO seolah-olah Azalina yang mencabar Rafidah.

Adalah lebih baik UMNO bahagian Cheras jangan mengheret Azalina dalam kemelut mereka. Azalina masih muda dan beliau mempunyai potensi dan berkaliber untuk menerajui Pergerakan Wanita UMNO suatu hari nanti.

Azalina kini seolah-olah terperangkap dalam satu keadaan yang beliau sendiri tiba-tiba terperangkap dalam kemelut perperangan antara Syed Ali dan Faridah Abu Hassan.- 9/10/2007

____________________________________________________________________________________

Azalina dicalonkan Ketua Wanita?

Oleh: Zack Abu Bakar

UMNO Bahagian Cheras semalam menyatakan akan memberi sokongan terbuka kepada Menteri Belia dan Sukan, Dato’ Seri Azalina Dato' Othman Said untuk dicalonkan sebagai Ketua Pergerakan Wanita UMNO dalam pemilihan akan datang.


Apakah ini merupakan protes terbuka kepada Dato' Seri Rafidah Aziz atas kemelut yang sedang bergolak hebat di antara Ketua Bahagian UMNO Bahagian Cheras Senator Datuk Wira Syed Ali - Al- Habshee dan juga Ketua Wanita Bahagian Cheras Dato Faridah yang merupakan orang kanan Rafidah.

Jika ini adalah kemelut peribadi antara Syed Ali dan Faridah adalah tidak wajar beliau mengheret dalam kancah permasalahan mereka dan adalah lebih bijak mereka menyelesaikan secara kekeluargaan dan mencari jalan penyelesaian demi masa depan parti.

Namun dalam tindak balas Azalina pula menyatakan bahawa beliau hanya cuba mengekalkan kedudukan sebagai ahli Majlis Tertinggi UMNO. Masih terlalu awal untuk memberikan keyataan mengenai soalan pemilihan parti.

Beliau juga berkata beliau akan melihat keadaan ini hanya setelah pilihanraya umum nanti.

Apabila ditanya akan reaksi orang ramai, ada yang menyatakan bahawa Azalina patut bertanding sebagai Ketua Wanita kerana sayap UMNO ini perlu diberikan suntikan semangat baru kerana sayap ini sekarang bergerak secara ritorik dengan kepimpinan lama.

Pemimpin muda seharusnya diberikan peluang untuk memimpin Wanita pula bagi menerap idea-idea baru.

Azalina adalah seorang yang berpendirian dan berani dalam berpolitik, jadi beliau perlu diberi peluang , tegas Syed Ali.

Ada pula yang berpendapat bahawa Azalina tidak perlu gentar untuk bertanding sebagai Ketua Puteri UMNO tambahan pula Rafidah sekarang sering menerima rawatan di Hospital Pantai. Mungkin beliau kian uzur dan sudah tiba masanya untuk melepaskan jawatan kepad pemimpin baru.

Lagipun sekira Azalina tewas sekalipun beliau tidak akan menghadapi sebarang perbezaan kerana buat masa sekarang beliau juga tidak memegang mana-mana jawatan dalam Wanita.

Tidak salah jika Azalina mahu mencuba. - 8/10/2007

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...