29 June 2012

IKTIBAR TINDAK TANDUK DIPLOMAT SINGAPURA


TIDAK ada rakyat Malaysia yang memandang remeh terhadap kes tiga diplomat Singapura yang disyaki turut terlibat secara langsung dalam perhimpunan Bersih 3.0 pada bulan 28 April lepas. Isu tersebut menjadi bertambah musykil apabila maklumat bercanggah disalurkan oleh pejabat Pesuruhjaya Tinggi Singapura ke Kuala Lumpur, Ong Keng Yong.


Ketika pada awal berita penglibatan diplomat Singapura tersebar, Keng Yong menyatakan penglibatan diplomat beliau tidak ada kena mengena dengan urusan rasmi kerana perhimpunan tersebut berlaku pada hari Sabtu. Tetapi selang beberapa hari kemudian beliau menegaskan pula kehadiran diplomat tersebut hanyalah sebagai pemerhati. 

Tetapi apa yang nyata adalah Pesuruhjaya Tinggi Singapura telah mengesahkan kehadiran ketiga-tiga diplomat tersebut cuma perkara yang belum dapat dipastikan ialah tujuan kehadiran mereka. Jika benar kehadiran mereka sebagai pemerhati maka itu adalah sebahagian daripada tugas diplomat yang ditempatkan di negara asing untuk mengumpul maklumat secara sah. 

Bukan menjadi rahsia lagi terdapat beberapa diplomat negara asing terutama sekali dari negara Amerika Utara dan Eropah turut serta dalam perhimpunan Bersih 3.0 tetapi secara pasif iaitu memerhati dan mengumpul maklumat untuk kegunaan laporan pejabat kedutaan masing-masing.
Tetapi jika terbukti penglibatan diplomat Singapura tersebut adalah secara aktif maka sudah pasti ia menyalahi peruntukan Konvensyen Vienna mengenai Hubungan Diplomatik 1961 yang antara lain melarang diplomat asing mencampuri urusan dalaman sesebuah negara. 

Jarang sekali berlaku di kalangan negara ASEAN yang mana berlaku campur tangan secara langsung terhadap urusan dalaman sebuah negara lain kerana berpegangkan prinsip menghormati kedaulatan sesebuah negara. 

Jika diambil contoh paling ekstrem iaitu perjalanan proses demokrasi Myanmar, ASEAN telah mempamerkan contoh terbaik bagaimana untuk membantu secara positif tanpa mencampuri urusan dalaman Myanmar. Jika ASEAN tunduk kepada gesaan Amerika Syarikat (AS) dan Eropah supaya memberi tekanan secara langsung terhadap Myanmar, sukar untuk dipastikan proses demokrasi negara tersebut akan tercapai seperti hari ini.

Hubungan diplomatik antara Malaysia dan Singapura adalah begitu unik dan istimewa kerana diwarnai oleh sejarah lampau dan diseliputi oleh pantang larang yang tersendiri. Tambahan pula senario politik terkini yang sedang dilalui Singapura dan Malaysia adalah jauh berbeza jika hendak dibandingkan satu dekad yang lepas. 

Parti Tindakan Rakyat (PAP) dan Barisan Nasional (BN) sedang melalui apa yang digelar transformasi politik untuk menyesuaikan keadaan semasa dan sudah pasti kejutan seperti campur tangan asing dalam hal ehwal politik dalaman adalah satu perkara yang patut dihindarkan.

Masalah terbaru antara dua negara jiran ini bukanlah kes yang terburuk pernah dilalui. Bukan sahaja keakraban antara pemimpin kedua-dua negara mampu menyelesaikan apa jua masalah yang timbul tetapi juga kerana rakyat Singapura dan Malaysia memahami ikatan sejarah yang telah membentuk kedua- dua negara sehingga hari ini.

Tetapi Malaysia perlu bertegas dan memberi isyarat yang jelas kepada Singapura bahawa campur tangan diplomat dalam urusan dalaman sama ada secara tersurat atau tersirat tidak dapat diterima. Langkah memanggil Pesuruhjaya Tinggi Singapura ke Wisma Putra pada 22 Jun lepas hanyalah sebagai pemula rasa tidak puas hati Malaysia. 

Dalam pertemuan Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman dengan Keng Yong, beliau telah menjelaskan pendirian kerajaan Malaysia mengenai penyertaan secara langsung oleh diplomat dalam perhimpunan haram Bersih 3.0 sebagai satu langkah yang sama sekali tidak wajar.

“Langkah yang tidak wajar ini sememangnya telah menimbulkan pelbagai persepsi negatif dalam hubungan antara Malaysia dan Singapura walaupun pada hakikatnya hubungan antara dua negara jiran ini dan rakan baik ASEAN kini kian berkembang," tambah Anifah.

Singapura sepatutnya lebih peka dengan keadaan geopolitik kedua-dua negara supaya hubungan baik dapat dikekalkan dan keadaan ini berlaku bukan dengan secara tidak sengaja tetapi disebabkan oleh sikap pragmatik kedua-dua pemimpin Malaysia dan Singapura. 

Jangan hanya disebabkan oleh sikap acuh tak acuh dan kealpaan pegawai di Pesuruhjaya Tinggi Singapura membaca senario politik terkini Malaysia, hubungan baik yang terjalin selama ini akan dipandang serong. 

Campur tangan asing dalam urusan dalam sesebuah negara adalah perkara sensitif dan jika ia dilakukan oleh diplomat maka langkah tersebut boleh disamakan dengan pencabulan kedaulatan sesebuah negara. 

Pada bulan Februari lepas Majlis Tertinggi Angkatan Bersenjata (SCAF) Mesir telah mengenakan tuduhan kesalahan jenayah ke atas 43 pekerja pertubuhan bukan kerajaan (NGO) kerana disyaki terlibat secara langsung dalam urusan politik dalaman terutama sekali dengan mengambil bahagian dalam beberapa demonstrasi di Dataran Tahrir. 

Malaysia sebenarnya lebih banyak mempunyai ruang untuk mencampuri urusan politik Singapura tetapi tidak dilakukan kerana ia tidak memberi faedah kepada sesiapa jua. Umpamanya keputusan pilihan raya umum Singapura Mei lepas menyaksikan jumlah undi populariti PAP jatuh merosot sehingga 60 peratus tetapi yang lebih menarik adalah pola pengundi Melayu walaupun minoriti tetapi dianggap memegang kuasa penentu.

Bukannya niat Kuala Lumpur untuk bertindak seperti SCAF Mesir atau pun menghasut pengundi Melayu Singapura, tetapi penting bagi republik itu mempamerkan sikap terbuka dan ikhlas bahawa penglibatan ketiga-tiga diplomat mereka itu tidak sewajarnya berlaku.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...