15 June 2012

HARGA SEBUAH PERSAUDARAAN DI DALAM ISLAM


Sejak zaman Muawiyah dan Ali harga persaudaraan sesama Islam menjadi terlalu mahal. Apabila kelompok Khawarij mengkafirkan pihak lain, ia menjadi contoh yang hodoh kepada umat. Apabila Saidina Othman terbunuh ketika membaca al-Quran, itulah puncak perseteruan sesama umat. Hal ini dibangkitkan menginsafi bahawa perseteruan kalangan umat berlaku sejak dulu. Ini membawa kesan sehingga hari ini.



Pertentangan Syiah dan Sunnah melarat sehingga kini. Pendekatan berbeza antara kelompok Mazhabi dengan Salafi Wahabi yang kurang bijaksana mengendalikan isu usul dan furuk menyebabkan pertentangan dan perpecahan umat.

Umat menjadi lemah dan tidak dapat dicontohi orang lain. Banyak tenaga fikir terbazir untuk mendalamkan pertentangan tetapi kurang daya usaha untuk mencari penyelesaian. Pada tahap faham neoliberalisme berkembang, umat Islam amat leka dengan perbalahan yang tidak ada titik noktahnya. Pada peringkat hak asasi ala Barat yang sifatnya melampau, ada yang terjebak sama dengan aliran ini sedangkan maqasid syariah memberikan batasnya.

Ketika tahap aliran anarki sedang subur dan berkembang dalam kalangan pemikiran umat, ada yang tidak menyedari bahawa umat sedang terjebak dalam perangkap pasca-modenisme yang akhirnya bakal meruntuhkan citra Islam itu sendiri. Faham liberalisme dan pluralisme dianggap biasa. Atas nama liberalisme ada umat sanggup mencabut akar agamanya dan mendukung faham hedonistik Barat semahu-mahunya dan meletakkan status Islam sama dengan agama lain.

Akhirnya usaha memartabatkan Islam sebagai Sistem Kepercayaan yang tauhidik dan Cara Hidup mengalami kekaburan. Pemurtadan terjadi di negara orang Islam. Pengaruh hedonistik atas nama LGBT yang menyerupai kisah Nabi Lut AS dengan kaumnya yang menolak kehidupan yang fitrah terjadi. Sedangkan risalah perjuangan Islam ialah risalah akhlak. Apabila akhlak semakin tercemar, isu akidah menjadi semakin tercalar. Apabila benteng akhlak runtuh, kekuatan umat bakal hilang. Akhir umat menjadi penciplak dan peniru kepada pola hidup orang lain khususnya dari Barat.

Oleh itu, al-Quran menjadikan innamal mukminu nai’ikhwah – sesama Muslim itu bersaudara sebagai landasan penting mencari titik-temu dan menghindarkan titikbeza. Islam adalah agama jamaah dan muafakat melalui pendekatan muzakarah, perbincangan dan adab al ikhtilaf atau etika dalam menangani hal perbezaan tersebut.

Umat perlu kembali kepada ajaran Islam yang amat fundamental ini. Perbezaan berlaku hanya isu furuk dan ranting, bukannya usul atau pokok. Persengketaan akibat berlainan orientasi gerakan Islam dan fahaman politik. Akhirnya, jalan dituju ibarat fatamorgana atau mirja yang dikejar di lebuh raya kehidupan, tetapi tidak kesampaian. Di sini pentingnya memahami maksud Surah al Asr yang menyebutkan manusia itu sentiasa dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan beramal soleh.

Orang yang menyatakan hak atau kebenaran dengan kesabaran. Sabar dan menyerap kesabaran adalah kunci kepada perjuangan Islam. Kita sering menjadi gopoh, buruk sangka, membina tanggapan negatif, mudah membuat keputusan tanpa usul periksa, mudah mengikut hawa nafsu bukan pertimbangan syarak, seronok menyuburkan perbalahan, jengkel apabila disebut muzakarah dan bergembira umat berada dalam pecah-belah.

Sebab itu dustur dakwah yang dianjurkan al-Quran dalam Surah an Nahl ayat 125 menyebutkan bil hikmah walmauizatil hasanah, wajadilhum billati hiaahsan – dengan bijaksana, memiliki peribadi teladan dan apabila berhujah, dengan hujah yang terbaik (selari dengan hukum syarak). Warga umat harus menerima kebenaran itu yang perlu diperjuangkan dengan bijaksana. Bijaksana menuntut pendekatan yang berkesan; faham latar madu’ atas sasaran, mengerti tahap pemikiran, latar pembesaran dan pendewasaan seseorang dan akhirnya bersifat kasih sayang serta belas kasihan sesama manusia yang tidak tahu dan belum diberitahu.

Dakwah berkesan menggunakan silat lidah dan silat hati. Tugas dai’ atau pendakwah melakukan ajakan terbaik. Asbab daripadanya tercetus kesedaran timbul dan hidayah diberi. Itu adalah kerja ALLAH.

Menyerap kesabaran adalah jejak yang dimiliki Rasulullah SAW. Betapa Baginda dibenci wanita Yahudi setiap kali lalu di hadapan rumahnya, tetapi tidak pernah menghinanya. Betapa Rasulullah SAW mengasihi bapa saudaranya Abu Talib mendekatinya dengan sabar dan kasih sayang. Jiwa besar yang dimiliki Rasulullah SAW menyebabkan wanita tersebut memeluk Islam dan takdir ALLAH menentukan hidayah kepada Abu Talib tidak terjadi.

Hebatnya teladan ini harus membangkitkan keinsafan kepada umat apakah usaha bersaudara dan silaturahmi mengikut jejak yang ditinggalkan Rasulullah SAW. Atau kita sedang dilingkari nafsul amarah bissuk tampak zahirnya berjuang kerana Islam tetapi hakikat batinnya adalah penyumbang mencederakan imej Islam itu sendiri.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...