17 October 2013

#LuMemangTailongBesar @SyamsulYusof84 Istihar Perang Dengan @sharifahamani




Lama menunggu Syamsul membuka mulut mengenai pelbagai isu yang membabitkan namanya. Antaranya, dia dikatakan merajuk kerana isu kebocoran filem KL Gangster 2, tak hadir ke majlis pratonton filem itu termasuk isu bengang bila filemnya itu dikritik.

Terbaharu, paras bengang Syamsul juga memuncak terhadap pelakon Sharifah Amani (Nani) apabila dikatakan mempertikai klasifikasi filem yang diperolehi oleh KL Gangster 2 di laman sosial Twitter. Isu timbul kerana filem lakonan Nani berjudul Psiko Pencuri Hati diklasifikasikan di bawah kelas PG18 sementara KL Gangster 2 pula PG13.

Tak puas hati, Syamsul bertindak membidas Nani juga di laman yang sama sehingga orang menganggap berlakunya perang besar antara kedua-dua anak seni itu. Pancaindera mendapatkan Syamsul untuk menjelaskan situasi sebenar. Ikuti luahan hati anak Yusof Haslam ini.

 


Apa cerita bergaduh dengan Nani di Twitter ini?

Saya tahu apa yang dia cuba sampaikan. Dia tak puas hati mengenai klasifikasi filem. Yang jadi isu bagi saya adalah cara dia. Kenapa dia perlu bawa unsur negatif yang boleh dibaca semua orang? Kita manusia, pasti ada benda yang tak puas hati dengan apa saja perkara. Tapi kalau nak tegur pun, tegurlah dengan cara yang elok. Bagi saya, cara dia kasar.

Syamsul nampak bengang sangat bila Nani bersuara. Apakah Syamsul tak boleh terima sebarang teguran?

Kalau orang betul kenal saya, mereka akan tahu saya ini bukan seorang yang lantang bersuara. Kalau ya pun, bertempat. Tapi bila ada orang yang cuba mencuit saya dengan benda-benda macam ini, ada masa saya terpaksa jadi lantang. Saya boleh terima teguran. Tapi biarlah beretika. Budi bahasa mana?

Boleh komen tentang isu klasifikasi yang Nani bangkitkan itu?

Apa yang saya baca seolah-olah dia tuju pada saya saja. Macam saya ini mempengaruhi banyak pihak untuk dapatkan klasifikasi itu. Ramai yang tak tahu, KL Gangster 2 awalnya adalah PG18. Tapi selepas kejadian kebocoran, orang dah tengok, benda itu jadi tak ada beza. Kami pihak Skop Production buat rayuan di Lembaga Penapisan Filem (LPF) dan kes kami dianggap istimewa hingga akhirnya diklasifikasikan sebagai PG13. Itu semua kerana nak kurangkan kerugian yang kami tanggung gara-gara kebocoran itu. Kalau Nani tak puas hati tentang isu klasifikasi, pergilah buat rayuan. Itulah gunanya LPF.

Komen Syamsul bila orang melihat Syamsul ini pantang dicuit, mula nak naik angin?

Saya senang saja, apa-apa pun, cakap biar terang. Jangan main cuit-cuit. Jangan kurang ajar. Kalau kita tak suka orang kurang ajar dengan kita maka kita pun kenalah berhemah ketika berbicara. Macam Nani, ya, saya tahu dia seorang yang lantang. Tapi sesiapa pun boleh naik hantu kalau ada yang kita tak puas hati. Tapi pastikan cara yang betul. Jangan cepat hakimi orang.

Syamsul seorang yang sensitif?

Saya biasa saja. Sebelum-sebelum ini pun ada isu pasal saya, tengok dari mana datangnya cerita itu? Saya tak kacau orang, orang yang kacau saya. Tapi nak buat macam mana, sabar sajalah. Saya ini manusia, bukan malaikat. Saya pun ada perasaan. Ada masa bila terlalu kerap orang memperkotak-katikkan kita maka kita perlu bersuara.

Nani ada meminta maaf dengan Syamsul secara peribadi?

Ada. Dia ada mohon maaf. Cuma saya tak membalas teks itu. Saya harap dia faham. Apa pun, sebenarnya, saya anggap isu ini dah tamat.

Bagaimana pula dengan isu Syamsul bengang dengan pengkritik yang mengkritik filem KL Gangster 2 yang mendakwa Syamsul seolah-olah menghalalkan’watak antagonis dalam filem itu?

Saya tak pernah ketinggalan membaca ulasan setiap pengulas filem di akhbar. Bukan untuk baca ulasan filem saya saja tetapi juga filem-filem lain. Saya menegur cara pengkritik yang dimaksudkan itu sebab saya tengok dia ini kerap memandang dari sudut yang negatif. Bila jadi macam itu maka apa pun akan jadi negatif. Itu semua bergantung pada pemikiran kita.

Mungkin juga pengkritik itu berfikiran kritis, dia juga ada persepsi tersendiri ketika mengulas. Kenapa nak bengang sangat?

Sebagai pengkarya filem, saya buat filem memang untuk ditonton, dibicarakan dan dikritik. Tapi kritik harus ada etika. Saya mewakili semua pengkarya tanah air memandang serius hal ini. Ada kritikan yang baik dan buruk. Apa yang saya buat itu jelas ada mesej baik di sebaliknya. Lagipun, dah nama pun cerita. Pengkritik itu kata saya halalkan watak hitam. Apa ini? Itu satu tuduhan yang berat. Kami pembikin filem ada garis panduan. Bukan main hentam saja buat filem.

Agaknya sampai bila Syamsul nak menyorok, tak mahu berjumpa dengan media?

Sebenarnya saya bukan merajuk cuma kecewa. Macam isu bocor itu, bayangkan, belum pun masuk gelanggang, saya dah kena pukul dari belakang. Macam itulah umpamanya. Saya juga kecewa dengan pihak berkuasa dan orang dalam industri. Saya ada... cuma dengan media saja saya tak bertemu muka.

Syamsul sekarang pula bagaimana?

Saya dah okey. Dalam orang kata saya ‘bertapa’ itu, Alhamdulillah... saya dapat idea hasilkan skrip baru. Jangan risau. Saya tak akan berhenti mengarah. Ramai yang menyokong saya untuk terus berjuang. Takkanlah saya nak berhenti. Apa pun saya nak tekankan, orang dalam industri kena bersatu hapuskan cetak rompak. Ini bukan soal Syamsul, filem KL Gangster, Skop Production saja. Ini untuk industri perfileman negara. Kita kena berjuang perangi isu ini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...