18 June 2013

Malaysiakini : Antara Kebebasan Media Dan Penipuan Fakta


Penulis tergelak apabila membaca laporan berita portal pembangkang, Malaysiakini mengenai larangan yang diterima untuk tidak menghadiri sidang media Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan semalam. Laporan yang dikeluarkan itu secara jelas untuk memburukkan kerajaan yang kononnya tidak menghormati kebebasan media sebagai penghubung antara media dan masyarakat.

Namun apabila dibaca dari satu sudut pula ia tidak ubah seperti seorang ‘anak kecil’ yang mengadu kerana gagal mendapat sesuatu perkara yang dihajatinya. Bukanlah niat untuk membela Ahmad Maslan ataupun para pegawainya atas tindakan yang dilakukan itu. Tetapi lebih sekadar untuk menunjukkan sikap ‘double standard’ yang ditunjukkan oleh portal tersebut.

Ini kerana di kalangan media baik arus perdana mahupun portal, telah ramai yang mengetahui mengenai sikap dan tingkah laku yang ditunjukkan oleh pimpinan pembangkang kepada petugas media khususnya Anwar Ibrahim. Mereka bukan setakat menghalang para wartawan melakukan tugas mereka dengan tidak memberikan kebenaran untuk menghadiri sidang akhbar.

Tindakan seperti ugutan saman seperti sudah biasa diterima, namun ada kalanya mereka akan bertindak di luar batasan dengan memarahi dan memaki hamun para wartawan yang melakukan tugas.

Lihat sahaja apa yang pernah dilakukan kepada para wartawan dari TV3, Utusan Malaysia, dan sebagainya. Tidak cukup dengan tuduhan melulu yang dilemparkan, mereka turut menjadikan para petugas yang hanya menjalankan tanggungjawab itu sebagai musuh yang paling jijik. Sekiranya kita pernah melihat rakaman-rakaman sidang media yang telah dimuat naik di dalam Youtube pasti, ramai dapat melihat apa yang mereka-mereka ini lakukan.

Namun semua perkara itu, seperti tidak mempunyai nilai berita di dalam portal pembangkang yang kononnya mengamalkan ketelusan dan nilai berita yang dipaparkan. Menarik bukan? Dari satu sudut mereka mengatakan ingin memperjuangkan hak dan kebebasan media, namun dari satu sudut lain, mereka sebenarnya mengamalkan laporan terpilih walaupun ia melibatkan isu yang berkaitan petugas media.

Apa sebenarnya perjuangan yang ingin mereka bawa? Hak dan kebebasan media atau menjadi suara atau lidah rasmi kepada pakatan pembangkang?

Berbalik kepada isu yang dibangkitkan, maklumat yang diterima mengatakan antara sebab wartawan dari portal tersebut tidak dibenarkan membuat liputan sidang akhbar adalah kerana tindakan mereka yang sering memutarbelitkan isu yang ingin disampaikan.

Sehingga menyebabkan ramai di kalangan pembaca menjadi keliru dengan nilai laporan berita yang disampaikan, dan yang paling menarik ia bukanlah pertama kali dilakukan. Acap kali isu yang diketengahkan menjadi satu isu yang sengaja diputarbelitkan.

Sebagai contoh semasa berlangsungnya Pilihan Raya Umum (PRU-13) 5 Mei lalu, Malaysiakini  dilihat memetik satu kenyataan kononnya pengundi hantu telah dibawa masuk dari Bangladesh secara tiba-tiba di KLIA. Portal berita ini juga dilihat sengaja membesar-besarkan kes dakwat kekal luntur bagi menunjukkan kononnya para pengundi boleh mengundi lebih daripada sekali.
Malah mereka turut melaporkan kononnya berlaku bekalan elektrik terputus di sebuah pusat pengiraan undi.

Namun sehingga ke hari ini tidak ada satu petisyen pun yang dikemukakan mengenai warga Bangladesh yang didakwa sebagai pengundi hantu. Ini sekali gus membuktikan berita-berita yang disiarkan oleh media tersebut penuh dengan berita-berita yang palsu. Persoalannya ialah, adakah laporan media seperti ini menepati etika kewartawanan yang perlu melaporkan sesuatu berita dengan fakta, bukan hanya “dengar khabar”?

Pembohongan, fitnah dan pencerobohan sempadan peribadi dilakukan dengan sebebas-bebasnya oleh media pro pembangkang. Yang mana perbuatan ini dilihat boleh mengubah persepsi masyarakat bahawa suatu yang palsu dan fitnah itu benar, dan yang benar dianggap sebaliknya.

Contohnya, mereka menjadikan indeks yang dikeluarkan oleh Reporters Without Borders (RTB) yang mana diketahui umum dibiayai oleh penyangak mata wang, George Soros sebagai tanda aras rendahnya kebebasan media di Malaysia. Sedangkan pada hakikatnya portal pembangkang seperti Malaysiakini ini (yang kononnya bebas) tidak pernah dilihat mengkritik mana pimpinan pembangkang.

Tetapi sekiranya kita lihat akhbar seperti Utusan Malaysia tidak akan menyembunyikan mana-mana fakta mengenai rasuah atau jenayah termasuk yang dilakukan oleh pemimpin BN atau ketua jabatan kerajaan. Tetapi mereka tidak akan sesekali melaporkan fakta mengenai Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim yang didakwa terlibat dalam jenayah seks luar tabii.

Utusan Malaysia tidak ada masalah melaporkan skandal Zon Bebas Pelabuhan Kelang (PKFZ) yang melibatkan bekas Presiden MCA, Dr. Ling Liong Sik.

Tetapi media sekutu pembangkang tidak akan melaporkan mengenai skandal dalam pemilihan Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) DAP. Pernahkah kita membaca analisis mengenai skandal pemilihan CEC dalam Malaysiakini seperti mana mereka memusingkan ucapan bekas Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Mohd Nor Abdullah supaya kelihatan rasis?

Kesimpulannya, rakyat seharusnya sedar mengenai gerakan propaganda yang cuba pakatan pembangkang dan media-media sokongan mereka bagi wujudkan dengan mempengaruhi dan menanamkan sentimen kebencian di kalangan minda masyarakat tanpa mereka sedari.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...