17 May 2012

Majlis Peguam jangan dayus


SEBELUM ini saya sememangnya sudah memandang serong profesion guaman, bukan sahaja kerana kesan gambaran negatif media malahan pengalaman apabila ahli keluarga dianiaya peguamnya sendiri.

Namun, perkembangan semasa melibatkan Majlis Peguam, kononnya sebuah badan profesional dalam menyokong agenda politik pihak tertentu menyebabkan saya dan keluarga semakin memandang sepi profesion itu.

Janganlah anggap rakyat negara ini tiada otak dan tidak dapat menilai apa yang pentadbiran tertinggi Majlis Peguam nyatakan dan lakukan.

Jika sebelum ini pembangkang menuduh Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan timbalannya 'orang kerajaan', kini Majlis Peguam dengan terang lagi nyata mengaku mereka 'orang pembangkang'.

Ini bukan sahaja tidak adil kepada ahli-ahli Majlis Peguam, malahan melanggar kepercayaan mereka dan juga rakyat untuk sebuah badan profesional yang sepatutnya bertindak mengikut tujuan asal penubuhannya.

Bagi yang belum sedar, majoriti rakyat negara ini adalah pengundi atas pagar dan bukannya penyokong tegar mana-mana parti politik. Mereka memerhati semua tindak tanduk pihak terlibat dan menilai sendiri sebelum 'memangkah'.

Oleh itu, Majlis Peguam jangan jadi dayus menuduh orang bermacam-macam, umpama kuman di seberang nampak, gajah di depan mata tak nampak.

Seperti mana rakyat mahu SPR bebas pengaruh politik, ahli Majlis Peguam juga mahu badan itu bebas pengaruh politik dan bertindak atau nyatakan pendirian secara profesional.

Hentikanlah ego kononnya anda lebih tahu tentang perundangan berbanding orang lain kerana undang-undang Tuhan dan hukum alam lebih kuat natijahnya.

Jika anda menghalalkan perhimpunan Bersih 3.0 dan menuduh polis sebagai 'penjahat', bersedialah bila ahli Majlis Peguam dan rakyat mengadakan perhimpunan menuntut sebuah Majlis Peguam yang 'Bersih'?

Sesuai jika perhimpunan itu digelar 'Bersih Zero', peserta akan minta diadakan pemilihan telus untuk kepimpinan Majlis Peguam agar badan itu kekal profesional, neutral dan bebas pengaruh mana-mana pihak.

Ketika itu, jika peserta perhimpunan Bersih Zero merempuh pejabat Majlis Peguam, adakah kepimpinan badan itu mahu polis berdiam diri?

Mungkin lebih elok polis tidak 'berjaga' di perhimpunan itu bagi mengelakkan sekali lagi dikatakan 'bertindak ganas' oleh golongan yang mereka cuba lindungi.

Saya mewakili rakyat Malaysia menyatakan kami memilih hidup harmoni dan tidak suka kepada perbalahan semata-mata untuk pihak tertentu berebut kuasa dan kekayaan.

Gunalah otak, ikut saluran yang disediakan dan jangan jadi samseng di bumi bertuah ini atau bersedialah anda berdepan dengan kemarahan 'kumpulan majoriti' ini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...