Oleh Kurniawati Kamarudin
Pada masa kini terdapat sesetengah kumpulan
di Malaysia bangkit mempersoalkan kebebasan dan hak asasi manusia tanpa
menyedari kesan kepada pembangunan negara dan rakyat keseluruhannya. Persepsi
mereka mengenai kebebasan dan hak asasi manusia telah berubah. Kalau dahulu
kebebasan dimaksudkan bebas daripada cengkaman penjajah tetapi kini ia lebih
kepada kebebasan mutlak dalam konteks asas hak asasi manusia.
Jadi kebebasan dalam bersuara dan ekspresi,
beragama, berkumpul dan seumpamanya kini dianggap sebagai sebahagian daripada
hak asasi manusia. Inilah antara yang menjadi cabaran negara dalam proses
pembangunan negara di samping mengisi dan mengekalkan semangat kemerdekaan yang
telah dicapai sejak 56 tahun yang lepas.
PENGARUH BARAT
Dakyah dan ideologi yang dimainkan barat itu,
kini menjadi topik di mana-mana negara dan kini menjadikan isu kebebasan
sebagai isu sejagat. Masyarakat dunia termasuk di Malaysia semakin menerima
norma-norma kehidupan di barat yang lebih mengutamakan hak individu dan
kumpulan kecil tertentu berbanding kepentingan umum.
Kerana itu di barat, mereka tidak peduli jika
segelintir individu atau kumpulan kecil memilih gaya hidup yang bercanggah
dengan norma kehidupan masyarakatnya kerana mereka bebas untuk melakukan apa
sahaja atas nama demokrasi. Contohnya isu hubungan seks luar nikah, perkahwinan
sejenis dan seumpamanya.
Ini jugalah yang pernah diperjuangkan
golongan aktivis sosial di Malaysia dalam Program Seksualiti Merdeka dua tahun
lepas yang secara terbuka menuntut hak golongan lesbian, gay, biseksual dan
transeksual (LGBT).
Pemikiran liberalisme dan pluralisme juga semakin
menular dalam masyarakat hari ini terutama dalam isu kebebasan beragama. Bagi
mereka agama menjadi satu kongkongan dan untuk menuju kemajuan caranya ialah
dengan membebaskan diri daripada kongkongan agama dengan membawa prinsip semua
ideologi dan fahaman dianggap setara, sama benar dan sah.
Kebebasan bersuara yang diiktiraf sebagai hak
asasi manusia di dalam Perkara 19 Pengistiharan Hak Asasi Sejagat dan diiktiraf
dalam undang-undang Hak Asasi Manusia Antarabangsa dalam Perjanjian
Antarabangsa mengenai Hak-hak Sivil dan Politik (ICCPP) turut mengundang
konflik kepada masyarakat.
Penggunaan media sosial sebagai medan
kebebasan bersuara hingga melangkaui sempadan terutama menyentuh nilai-nilai
berkaitan budaya, agama, institusi raja jelas memberi impak yang buruk kepada
masyarakat berbilang kaum di negara ini.
Ini kerana, walaupun ada golongan liberal dan
terbuka untuk membicarakan soal tersebut, namun majoriti masyarakat Malaysia
masih lagi teguh dengan adat dan budaya serta berpegang kepada agama. Kebebasan
di alam maya yang sukar dikawal ini jugalah menjadi ancaman pengisian
kemerdekaan dan tamadun yang dibina.
HAK ASASI PERLU SEKATAN
Kemerdekaan memberi ruang sesebuah negara
membina tamadun dan peradabannya. Untuk mengisi kemerdekaan, rakyat dan
pemimpin harus memahami nilai kemerdekaan itu sendiri. Namun apa yang berlaku
hari ini, terdapat segelintir pihak dalam masyarakat yang terlalu terikut-ikut
dengan globalisasi terutama isu berkaitan hak asasi yang boleh memberi kesan
baik dan buruk.
Konsep hak asasi harus difahami dengan
menggunakan neraca yang tepat sekiranya kita mahu menjaga dan mengekalkan serta
mengisi kemerdekaan yang ada," menurut Pensyarah Kulliyah Undang-Undang
Universiti Islam Antarabangsa, Prof Madya Dr Shamrahayu Abdul Aziz. Ia harus
menggunakan piawaian dan standard pembangunan serta perkembangannya mengikut
acuan kita sendiri dan bukan mengikut peradaban lain.
Ujarnya, walau apapun perubahan falsafah,
ideologi hak asasi itu, namun tidak boleh meninggalkan perkara-perkara yang
boleh menjamin dan menjaga kelangsungan peradaban dan tamadun yang dibina.
"Kerana itu selama mana kita mahu
menjaga kemerdekaan ini, selama itu jugalah adanya sekatan-sekatan tertentu
terhadap hak asasi. Had ini harus diletakkan dalam budaya, adat sopan kita
seperti hormat menghormati antara satu sama lain serta menghormati agama yang
menjadi ciri-ciri terpenting," katanya kepada Bernama baru-baru ini.
KEMATANGAN DAN JATI DIRI
Jati diri harus dibina atas warna dan cat
yang kita berikan kepada demokrasi dengan mengambil keadaan diri kita sendiri.
Jika mahu mengambil hak asasi dari negara lain, ia harus dilihat bagaimana ia
boleh disesuaikan dengan keadaan di negara ini, katanya. Beliau berkata, British
sendiri tidak pernah memaksa kita menggunakan undang-undang mereka, seperti
Undang-undang Sivil pada tahun 1956 yang merujuk undang-undang yang sama di
England yang diamalkan di Britain.
Ketika itu British meletakkan syarat,
undang-undang itu harus diterima sekiranya ia bersesuaian dengan keadaan
masyarakat di negara ini.
"Jelas di sini walaupun British itu
penjajah, namun mereka menghormati pandangan dan keadaan masyarakat di Tanah
Melayu ketika itu. Sekarang ramai yang berhujah perlu ikut arus permodenan hak
asasi dengan mengikut apa yang ada di barat. Kita tanya semula... adakah ia
bersesuaian dengan keadaan budaya dan masyarakat di sini?," katanya.
Di sinilah perlunya kekentalan jiwa
masyarakat Malaysia untuk menghadapi dan memerangi apa yang tidak sesuai kerana
sedia maklum, perkembangan di luar tidak dapat dihindari kerana ia adalah
lumrah alam.
"Kematangan dan jati diri yang dapat
menjaga maruah, harga diri negara dan bangsa supaya tidak mudah dipengaruhi
elemen-elemen luar. Dalam peperangan memerlukan senjata sebagai benteng dan
perisai. Ia boleh diumpamakan jati diri kita. Jika kita tidak mampu menyediakan
perisai itu, hanya undang-undang sahaja yang boleh membantu memastikan
keselamatan terus terjamin, katanya.
PENTINGNYA AGAMA
Hakikat yang terpaksa diterima, setelah 56
tahun merdeka, kita masih lagi dalam persimpangan dan tercari-cari untuk
membentuk jati diri. Shamrahayu berkata, kekuatan agama dan bangsa sebenarnya
telah menjadi asas jati diri yang dipegang sejak dulu.
"Kita akan lemah dan lumpuh jika tidak
berpegang kepada kedua-dua ini. Jika paksi ini tidak dituruti dan mahu
mengambil nilai orang lain kerana tuntutan globalisasi, pasti kita tidak akan
berjaya mengisi kemerdekaan itu," katanya.
Pentingnya agama kerana tidak ada agama di
dunia ini mengajar ke arah keburukan dan perpecahan. Malah kejayaan Malaysia,
sebagai sebuah negara yang kecil menjadi maju dan makmur seperti hari ini
adalah kerana pegangan agama yang masih kukuh yang menjadi benteng keutuhan
bangsa, katanya.
"Tempoh lebih 50 tahun merdeka, bukanlah
tempoh yang terlalu panjang. Jika kita bandingkan dengan Amerika yang mencapai
kemerdekaan lebih 200 tahun. Kita kini baru sampai suku atau 1/4 dan jika
dibandingkan kemajuan yang kita capai kini, mungkin kita lebih cepat lagi
daripada Amerika.
"Semuanya kerana kita mempunyai asas
agama yang mengajak kita untuk hormat menghormati. Malah jika semua rakyat
tidak kira agama menghayati agama masing-masing, walau 10 bangsa sekalipun
hidup di dalam negara ini, kita tidak akan bersengketa," katanya.
Emosi dan perasaan dikawal oleh agama yang
boleh meredakan persengketaan serta menifestasikan cinta dan kasih kepada
negara dengan menjaga kemerdekaan yang ada.
UNDANG-UNDANG SEBAGAI PERISAI
Rakyat sesebuah negara yang masih belum
matang dari segi jati diri, emosi dan pemikirannya hanya akan menggunakan
sentimen apabila membangkitkan soal demokrasi, kebebasan bersuara atau hak
asasi.
Ini menyebabkan kadangkala kebebasan dan hak
asasi disalahgunakan secara emosi hingga menimbulkan kegelisahan dan ketegangan
rakyat yang boleh membawa kehancuran kepada sesebuah negara.
Menurut Shamrahayu, apabila perisai dalam
kalangan rakyat masih belum kukuh, hanya sistem perundangan yang mantap sahaja
dapat menjaga rakyat dan menjadi mekanisme untuk mengekalkan dan mengisi
kemerdekaan.
Mengambil contoh Akta Hasutan yang
diperkenalkan bagi mengekang kegiatan komunis yang mengancam keselamatan negara
pada tahun 1948. Sumbangan Akta Hasutan sangat jelas bagi menjaga keharmonian
kaum, agama, insitusi raja-raja yang membolehkan kita hidup dalam keadaan aman
damai seperti hari ini, katanya yang berharap penelitian rapi dilakukan
kerajaan sebelum menggantikannya.
Beliau berkata sebaik mungkin individu itu
harus menjaga diri mereka melalui agama, nilai-nilai budaya yang ada. Namun
jika rakyat tidak mampu menjaganya, maka undang-undang dan penguatkuasaan
sahaja yang boleh mengekang kebebasan melampau.
Ujarnya tidak perlu menunggu sehingga berlaku
detik sukar untuk menguatkuasakan undang-undang yang lebih ketat kerana cabaran
berterusan terus berlaku terutama penghinaan rakyat, liberalisasi, tuntutan
kesamarataan yang boleh mencabar hubungan kaum dan agama di negara ini.
Tegasnya, Malaysia masih belum mampu untuk
membuang semua undang-undang yang boleh menjaga keharmonian kaum yang dikatakan
menyekat hak asasi manusia.
"Sentimen bangsa yang ada di Malaysia
berbeza dengan apa yang ada di barat. Mereka di sana (barat) sudah berkurangan
nilai dari segi moral, namun kita di sini lagi kekal dan kukuh. Kerana moral
itulah, undang-undang yang ketat perlu bagi menjadi semangat dan roh yang boleh
menjaga keamanan kita di dunia dan akhirat," katanya.
No comments:
Post a Comment